مراقبت های بعد از پیوند کلیه

 پیوند کلیه جراحی برای جایگزین کردن کلیه آسیب دیده با کلیه جدید از یک شخص اهدا کننده می باشد. کلیه ها دو اندام لوبیا شکل هستند که در زیر دنده ها در طرفین بخش فوقانی شکم یافت می شوند. کلیه ها، پسماندها و دیگر مواد شیمیایی نامطلوب را از بدن دفع می نمایند. این پسماندها به صورت ادرار از بدن با فشار خارج می شوند.وقتی کلیه ها به شدت آسیب می بینند، این پسماندها در بدن باقی می مانند و باعث بروز آسیب هایی می شوند. این امر گاهی به بروز تشنج، ناتوانی در تنفس، بالا رفتن فشار خون، متورم شدن بدن، گیجی، ضعف یا حتی مرگ منجر می شود. گاهی یک کلیه جدید به منظور حفظ ادامه عملکرد بدن، باید جایگزین کلیه آسیب دیده شود. کلیه جدید می تواند از طرف یکی از اعضای خانواده، همسر، دوستان نزدیک یا حتی کسی که نسبتی با او ندارید و نمی شناسید اهدا شود. در بیشتر موارد جراحی به طور همزمان بین شما و شخص اهدا کننده انجام می شود.بعد از پیوند کلیه نیاز به مراقبت های بعد از پیوند کلیه دارید که دکتر سعید موحد ، بهترین جراح و متخصص کلیه در زاهدان به شما توصیه می کنند.

مراقبت های بعد از پیوند کلیه

برشی در شکم تان ایجاد شده و کلیه جدید شما جایگزین می شود. عروق خونی به مثانه شما وصل می شوند. میزنای لوله نازکی است که کلیه را به مثانه، یعنی محل ذخیره موقتی ادرار وصل می کند. کلیه جدید شما باید به محض جریان یافتن خون در آن شروع به کار کند. با پیوند کلیه شما می توانید فعالیت های معمول خود را از سر بگیرید و این اقدام پیوند، از بروز مشکلات سلامت جدی تر پیشگیری می کند.

دستورالعمل ها و مراقبت های بعد از پیوند کلیه :

در ذیل به نکاتی اشاره کرده ایم که در ذیل به تعدادی از آن ها اشاره شده است:

داروها:

  1. فهرست جدیدی از داروهای خود را تهیه کنید: این فهرست شامل مقدار مصرف، زمان مصرف، نحوه مصرف و دلیل مصرف می باشد. در ویزیت های فالوآپ، فهرست دارو یا بطری قرص های خود را به همراه داشته باشید. از ویتامین ها، داروهای گیاهی یا مکمل های غذایی تنها طبق دستور بهترین اورولوژیست زاهدان استفاده کنید.
  2. داروها را طبق دستور پزشک مصرف کنید: اگر تصور می کنید دارو آنگونه که انتظار دارید اثر بخش نیست، به پزشک خود اطلاع دهید. او را در جریان آلرژی های داروهایی تان بگذارید. اگر قصد دارید مصرف دارویی را متوقف کرده یا داروی خود را عوض کنید به پزشک اطلاع دهید.

ویزیت فالوآپ:

یکی دیگر از مراقبت های بعد از پیوند کلیه ، حضور یافتن در مطب دکتر جهت جلسات فالوآپ می باشد. در تمام جلسات ملاقات با پزشک شرکت کنید. کلیه سوالاتی که در ذهن دارید بر روی کاغذ بیاورید. بدین ترتیب می توانید در طول ویزیت بعدی همه سوالات خود را به خاطر بیاورید. گاهی لازم است تست های مختلف از قبیل تست های ادرار یا خون را در زمان های خاصی انجام دهید. همچنین گاهی پزشک دوز داروهای شما، از قبیل استروئیدها و دیگر داروهای جلوگیری از پس زدنی را که مصرف می کنید تغییر می دهد. از پزشک در خصوص زمان ویزیت بعدی و زمان های انجام تست سوال کنید.

حمام کردن با بخیه:

دستورالعمل های یک ارولوژیست خوب در زاهدان را در خصوص زمانی که می توانید حمام بگیرید، دنبال کنید. بخشی از بدن خود را که بخیه زده شده است، به آرامی بشویید. برای خشک کردن پوست، روی بخیه ها را مالش ندهید. با یک حوله، ناحیه درمان را به آرامی و با ملایمت خشک کنید. وقتی خشک کردن انجام شد، طبق دستور، یک بانداژ تمیز و جدید را بر روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.

دیگر مراقبت های بعد از پیوند کلیه

کنترل قند خون و فشار خون:

اگر دیابت دارید باید چندین بار در طول روز قند خون تان را کنترل کنید. برای انجام این کار باید از یک مانیتور گلوکز استفاده کنید. این دستگاه کوچکی است که قند خون شما را نشان می دهد. این مانیتور از یک قطره کوچک خون از یک سوراخ کوچک ایجاد شده بر روی انگشت استفاده می کند. نتایج بدست آمده از هر بار تست خون را بر یک مبنای روزمره، جهت بررسی توسط پزشک بنویسید. پزشک به شما می گوید که چه مقدار قند خون برای شما نرمال است.

اگر فشار خون شما بالاست، باید آن را چک کرده و رقم قرائت شده را بنویسید. پزشک به شما و خانواده تان نحوه گرفتن فشار خون را آموزش داده و به شما می گوید که هرچند وقت یک بار باید فشار خون خود را کنترل کنید. در زمان ثبت رقم فشار خون، تاریخ و زمان آن را نیز ثبت کنید. در جلسه ویزیت این اطلاعات ثبت شده را با خود به همراه داشته باشید.

مراقبت های بعد از پیوند کلیه

مشاوره:

شما باید به همراه اعضای خانواده خود در جلسات ملاقات با پزشک شرکت کنید. حضور در این جلسات به افراد نزدیک شما کمک می کند تا موقعیت و شرایط جراحی شما را درک کرده و مراقبت بهتری را به شما ارائه دهند.

رژیم غذایی و نوشیدن مایعات:

انواع غذاهای سالم از تمام گروه های غذایی را بخورید. این گروه های غذایی شامل نان ها، سبزیجات، میوه جات، شیر و محصولات لبنی و پروتئین ها (لوبیا، تخم مرغ، گوشت پرندگان، گوشت قرمز و ماهی) می باشد. این غذاها به بهتر شدن حال تان و داشتن انرژی بیشتر کمک می کند. اگر دیابت دارید، باید سبک خوردن را به منظور کنترل قند خون تغییر دهید. قبل از افزودن نوشیدنی یا ویتامین های خاص به رژیم غذایی خود، با بهترین اورولوژیست در زاهدان مشورت کنید. گاهی از شما خواسته می شود تا مقدار نمک مصرفی تان را محدود کنید. از پزشک در خصوص تعداد وعده های مجاز خوردن چربی ها، روغن ها و شیرینی ها یا نیاز به داشتن یک رژیم خاص سوال کنید.

اگر پزشک دستورالعمل هایی مربوط به مراقبت های بعد از پیوند کلیه ، را در خصوص مقدار مایعات مصرفی تجویز کرده است، آن ها را دنبال کنید. برای اکثر افراد بهترین مایعات، شامل آب، آبمیوه و شیر می باشد. نوشیدن آب را تنها به زمان هایی که تشنه می شوید محدود نکنید و هر روز مقدار کافی آب بنوشید.

در طول دوره بهبود بعد از جراحی، در زمان احساس نیاز استراحت کنید. بالاتر بردن حجم کار را بر یک مبنای روز به روز به آرامی آغاز کنید. طبق صلاحدید پزشک، به فعالیت های روزمره خود بازگردید.

تغییرات سبک زندگی:

  • الکل ننوشید: برخی افراد نباید الکل بنوشند. این افراد شامل مبتلایان به مشکلات پزشکی خاص یا افرادی هستند که داروهایی مصرف می کنند که با الکل وارد برهم کنش می شوند. الکل شامل آب جو، شراب قرمز و لیکور می باشد. اگر الکل می نوشید به پزشک اطلاع دهید و از او در ترک مصرف کمک بگیرید.
  • ورزش: ورزش به قوی تر شدن قلب، پایین آمدن فشار خون و سالم ماندن شما کمک می کند. ورزش کردن را به آرامی شروع کنید. قبل از شروع برنامه ورزشی با پزشک مشورت کنید.
  • وزن خود را در یک سطح سالم حفظ کنید: بالا رفتن وزن باعث فشار آمدن به قلب و بروز مشکلات جدی سلامت می شود. اگر اضافه وزن دارید، در خصوص برنامه کاهش وزن با پزشک خود صحبت کنید.
  • سیگار کشیدن را ترک کنید: هیچوقت برای ترک سیگار دیر نیست. سیگار کشیدن به قلب، ریه ها، خون و کلیه جدید شما آسیب می زند. احتمال حمله قلبی، بیماری های ریوی و سرطان افزایش می یابد. با ترک سیگار به خود و اطرافیان تان کمک می کنید. اگر برای ترک سیگار دچار چالش هستید، از یک جراح . منخصص کلیه خوب در زاهدان خود جهت کسب اطلاعات بیشتر کمک بگیرید. حتما این نکات مربوط به مراقبت های بعد از پیوند کلیه را جدی بگیرید.

واکسن ها:

از پزشک بپرسید که چه واکسن هایی برای مبارزه با برخی میکروب های خاص در صورت ابتلا به آن ها مناسب است. از افرادی که دچار عفونت هایی از قبیل سرماخوردگی یا آنفولانزا هستند دوری کنید. این کار احتمال ابتلا را کاهش می دهد. داروهای مصرفی و درمان هایی که تحت آن قرار دارید، می تواند توانایی بدن شما در مبارزه با عفونت را کاهش دهد. اعضای خانواده و اطرافیان شما نیز باید تلاش کنند تا به آنفولانزا و ذات الریه دچار نشوند.

در صورت مواجهه با موارد زیر با پزشک تماس بگیرید:

  • احساس می کنید نمی توانید به این موقعیت غلبه کنید.
  • لرز داشته یا سرفه می کنید و احساس می کنید ضعیف شده اید و بدن تان درد می کند.
  • احساس سرگیجه، حالت تهوع یا استفراغ دارید.
  • پوست تان دچار خارش شده، متورم گردیده و جوش می زند.
  • درد قفسه سینه داشته و در نفس کشیدن دچار مشکل شده اید و این وضعیت در حال بدتر شدن است.
  • سوالات یا دغدغه هایی در خصوص جراحی، مشکل و مراقبت دارید.

اگر مراقبت های بعد از پیوند کلیه به درستی رعایت نکنید ، احتمال این که به موارد فوق دچار شوید بالا می رود.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات