گلومرولونفریت

گلومرولونفریت به گفته دکتر سعید موحد التهاب فیلترهای ریز در کلیه و در واقع یکی از بیماری های کلیه می باشد. گلومرول مایعات اضافی، الکترولیت ها و پسماندها را از جریان خون پاک کرده و آن را به ادرار می فرستد. گلومرولونفریت می تواند به صورت تدریجی یا آنی اتفاق بیافتد.

گلومرولونفریت به خودی خود یا به عنوان بخشی از بیماری دیگر مثل دیابت یا لوپوس رخ می دهد. التهاب شدید یا دراز مدت مرتبط با گلومرولونفریت می تواند به کلیه های شما آسیب بزند. درمان به نوع گلومرولونفریتی که به آن مبتلا هستید وابسته است.

علائم گلومرولونفریت

علائم و نشانگان گلومرولونفریت به حاد یا مزمن بودن و علت آن بستگی دارد. اولین شاخص دال بر بروز یک مشکل، از علائم و نشانگان یا از نتایج تجزیه و تحلیل ادرار بدست می آید.

علائم گلومرولونفریت عبارتند از:

• ادرار صورتی رنگ ناشی از وجود گلبول های قرمز خون در ادرار
  • ادرار کف آلود ناشی از وجود بیش از حد پروتئین
  • بازیابی مایع که باعث تورم صورت، دست ها، پاها و شکم می شود.

علل بروز گلومرولونفریت

شرایط متعددی می تواند باعث گلومرولونفریت شود. گاهی اوقات بیماری در خانواده وراثتی بوده و گاهی علت آن نامعلوم است. موقعیت هایی که می تواند به التهاب گلومرول کلیه منجر شود، شامل موارد زیر می باشد:

• بیماری های سیستم ایمنی
  • التهاب عروق

برخی موقعیت ها که باعث اسکار درگلومرول می شوند شامل فشار خون بالا، بیماری های کلیه دیابتی و گلومرولونفریت کانونی می باشد.

عوارض جانبی

گلومرولونفریت می تواند به کلیه های شما آسیب زده و توانایی پالایش آن ها را از بین ببرد. در نتیجه، سطوح خطرناکی از مایع، الکترولیت و پسماندها در بدن تشکیل می شوند.

برخی عوارض جانبی گلومرولونفریت عبارتند از:

• نقص عملکرد حاد کلیه: از دست رفتن عملکرد در بخش پالایشی نفرون می تواند باعث تجمع سریع محصولات پسماند شود. در این شرایط دیالیز فوری مورد نیاز می باشد
  • بیماری مزمن کلیه: کلیه های شما به تدریج توانایی پالایش خود را از دست می دهند. عملکرد کلیه که به کمتر از 10 درصد ظرفیت نرمال کاهش پیدا می کند، باعث بروز مرحله نهایی بیماری کلیه شده که به دیالیز یا پیوند کلیه برای نجات زندگی نیاز خواهد داشت
  • فشار خون بالا: آسیب دیدگی کلیه ها و تشکیل پسماندها در جریان خون می تواند باعث بالا رفتن فشار خون شما شود
  • سندروم نفروتیک: در این سندروم، پروتئین بیش از حد موجود در ادرار، باعث کاهش بیش از حد پروتئین در خون می شود. سندروم نفروتیک می تواند با کلسترول خون بالا و تورم پلک ها، پاها و شکم همراه باشد.

پیشگیری از گلومرولونفریت

هیچ راهی برای پیشگیری بیشتر انواع گلومرولونفریت وجود ندارد. با این وجود در اینجا برخی اقدامات که می تواند سودمند واقع شود توصیه می شود:

• جستجوی درمان مناسب برای یک عفونت استرپتوکوکی به همراه گلو درد یا زرد زخم
  • پیشگیری از عفونت هایی که می تواند به بروز برخی انواع گلومرولونفریت از قبیل اچ آی وی یا هپاتیت شود.
  • دنبال کردن دستورالعمل های رابطه جنسی سالم
  • کنترل فشار خون بالا که احتمال آسیب دیدگی کلیه ها را در اثر پر فشار خونی کاهش می دهد.
  • کنترل قند خون برای کمک به پیشگیری از نفروپاتی

تشخیص گلومرولونفریت

گلومرولونفریت اغلب زمانی آشکار می شود که ناهنجاری در تجزیه و تحلیل ادرار مشاهده شود. تست ها برای ارزیابی عملکرد کلیه و تشخیص گلومرولونفریت شامل موارد زیر می باشد:

• تست ادرار: یک تجزیه و تحلیل ادرار وجود گلبول های قرمز در ادرار را نشان می دهد که شاخصی برای آسیب دیدن گلومرول محسوب می شود. نتایج تجزیه و تحلیل ادرار وجود گلبول های سفید خون را نیز به عنوان شاخص رایج عفونت یا التهاب و بالا رفتن پروتئین نشان می دهد که نشان دهنده آسیب دیدگی نفرون می باشد.

برخی شاخص های دیگر از قبیل سطوح افزایش یافته کراتینین یا اوره نیز پرچم قرمزی در این مشکل محسوب می شوند.

• تست های خون: تست خون اطلاعاتی را درباره آسیب دیدگی کلیه و نقص عملکرد گلومرول از طریق اندازه گیری سطوح محصولات پسماند از قبیل کراتینین و نیتروژن اوره خون فراهم می آورد.
  • تست های تصویر برداری: اگر پزشک شما شواهد آسیب دیدگی را شناسایی کند، مطالعات تشخیصی از قبیل اشعه X کلیه، آزمایش سونوگرافی و سی تی اسکن را توصیه می کند که امکان مشاهده کلیه ها را فراهم می آورد
  • نمونه برداری کلیه: این روند شامل استفاده از سوزن های مخصوص برای استخراج تکه های کوچکی از بافت کلیه برای آزمایش میکروسکوپی جهت کمک به تعیین علت التهاب می باشد. بیوپسی کلیه تقریباً همیشه برای تائید تشخیص گلومرولونفریت، الزامی می باشد.

درمان گلومرولونفریت

درمان گلومرولونفریت و نتیجه حاصل از آن به موارد زیر وابسته است:

• ابتلا شما به نوع حاد یا مزمن بیماری
  • علت پایه
  • نوع و شدت علائم و نشانگان
  • برخی موارد گلومرولونفریت حاد به خصوص آن هایی که در پی یک عفونت حادث می شوند، به خودی خود بهبود یافته و به درمان نیاز ندارند. اگر علت پایه مثل فشار خون بالا، یک عفونت یا بیماری خود ایمن وجود داشته باشد، درمان برای علت پایه شناسایی خواهد شد.

بطورکلی هدف از درمان، حفاظت از کلیه ها در برابر آسیب دیدگی بیشتر می باشد.

سبک زندگی و درمان های خانگی :

اگر به بیماری کلیه مبتلا هستید، پزشک شما تغییراتی را در سبک زندگی توصیه می کند:

• مصرف نمک را به منظور پیشگیری یا به حداقل رساندن بازیابی مایعات، تورم و پرفشارخونی محدود می کند.
  • مصرف پروتئین و پتاسیم را برای کند کردن تشکیل پسماندها در خون، کاهش می دهد.
  • حفظ وزن سالم را توصیه می کند.
  • در صورت ابتلا به دیابت، کنترل سطح قند خون را توصیه می کند.
  • توقف مصرف سیگار را توصیه می کند.