کجی آلت تناسلی

کجی آلت تناسلی یا بیماری پیرونی موقعیتی است که در آن آلت تناسلی شما کج یا دارای انحراف می باشد. این در اثر بافت اسکاری به وجود می آید که در طول شفت آلت تناسلی شکل می گیرد. این باعث نعوظ دردناک و ایجاد انحنا یا خمیدگی در میانه طول آلت تناسلی می شود. تغییر در شکل معمولاً در زمان نعوظ آلت تناسلی قابل مشاهده می باشد. بیماری پیرونی رایج تر از آن چیزی است که تصورش را می کنید. این بیماری در 1 مرد از هر 20 مرد یافت می شود. این بیماری اغلب بر روی مردان میانسال تاثیر می گذارد ولی می تواند در پسران نوجوان نیز رخ دهد. در این مقاله دکتر سعید موحد به صورت مفصل در این خصوص توضیحاتی را مطرح نموده اند پس با ما همراه باشید.

 

کجی آلت تناسلی - دکتر سعید موحد

 

 چگونه متوجه کجی آلت تناسلی در مردان شویم ؟

زمانی که قسمت هایی از بافت قابل انبساط توانایی اتساع نداشته باشد ، کجی آلت تناسلی ایجاد می شود و به همین علت در معاینات ، بافت فیبری سفت می باشد. در صد کجی آلت با درصد و اندازه بافت فیبری ارتباط مستقیمی دارد و هرچه میزان این بافت بیشتر باشد ، درصد انحراف بیشتر است.

علائم کجی آلت تناسلی

اولین چیزی که در کجی آلت تناسلی متوجه آن می شوید، درد در هنگام نعوظ است.

سپس در طول یک دوره چند ماهه، آلت تناسلی خمیده یا کج می شود. این خمیدگی می تواند به سمت بالا (رایج ترین شکل بیماری پیرونی) یا رو به پایین یا در حالت خمیده به طرفین باشد.

تقریباً بعد از یک سال خمیده یا کج شدن آلت تناسلی ، خمیده شدن این اندام متوقف می شود و این اندام به همان حالت خمیده باقی می ماند. در این نقطه معمولاً درد از بین می رود.

گاهی اوقات بدون هیچگونه درمانی آلت تناسلی خمیده یا کج، به حالت نرمال خود باز می گردد.

وقتی آلت تناسلی نرم است، نرمال به نظر می رسد و کجی یا انحنا در زمان نعوظ قابل مشاهده می باشد.

از دیگر علائم این عارضه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. خمیدگی قابل توجه در آلت تناسلی
  2. تشکیل بافت اسکار
  3. اختلال در نعوظ
  4. کوتاه شدن آلت تناسلی
  5. احساس درد
  6. عوامل خطرساز بیماری پیرونی
  7. ژنتیک
  8. اختلالات بافت همبند
  9. افزایش سن

علل کجی آلت تناسلی

به طورکلی تصور بر این است که آسیب دیدگی آلت تناسلی در طول رابطه جنسی یا استمناء باعث کج شدن آلـت تناسلی می شود. در برخی افراد این مشکل به خودی خود بهبود می یابد ولی در برخی دیگر از افراد مستعد شدگی ژنتیکی وجود دارد که موجب شکل گیری بافت اسکار می شود.

این بافت اسکار در یک طرف آلت تناسلی تجمع می یابد و باعث کج شدن آن می شود.

بیمار پیرونی بیشتر در افرادی مشاهده می شود که دارای مشکلات زیر باشند:

  • افراد دیابتی
  • افراد دارای فشارخون بالا
  • افراد دارای کلسترول بالا
  • افراد دارای انقباض دوپویترن (یک نوار ضخیم در کف دست)
  • افراد سیگاری
  • افرادی که الکل زیادی می نوشند.

بیماری پیرونی چگونه تشخیص داده می شود؟

علائم رایج نعوظ های دردناک و یک آلت تناسلی خمیده یا کج معمولاً برای تشخیص این بیماری توسط پزشک کفایت می کند. پزشک معمولاً خمیدگی یا کجی آلت تناسلی را در هنگام نعوظ آن اندازه می گیرد. این کار را می توان به دو روش انجام داد:

  • عکس هایی که شما در خانه می گیرید.
  • و در حالت دقیق تر با استفاده از پمپ خلاء یا تزریق به داخل شفت از طریق جراحی برای تحریک نعوظ
  • پزشک از شما می خواهد تا یک پرسشنامه کوتاه را به منظور ارزیابی میزان تاثیر گذاری موقعیت بر روی زندگی تان پر کنید.
  • در اکثر موارد انجام آزمایشات دیگر الزامی نمی باشد. گاهی از شما خواسته می شود تا تحت نوعی اسکن به نام سونوگرافی دوپلکس قرار بگیرید. این اسکن جریان خون در آلت تناسلی را نشان می دهد.

 

کجی آلت تناسلی - دکتر موحد

 

درمان کجی آلت تناسلی

در صورت داشتن شرایط زیر نیازی به درمان ندارید:

  • بیماری در شما شدید نبوده و باعث درد زیادی نمی شود.
  • شما از نظر جنسی فعال نیستید.
  • شما در روابط جنسی با مشکلی روبرو نمی شوید.

هرچند درمان های بسیار زیادی برای کجـی آلت تناسلی و بیماری پیرونی به صورت آنلاین وجود دارد ولی بیشتر آن ها مفید نمی باشند. قبل از صرف هزینه برای امتحان کردن این درمان های آنلاین با پزشک خود مشورت کنید.

ابزار کشش: بیمار در حدود دو ساعت در روز این ابزار را به تن می کند و آلـت تناسلی کج به تدریج صاف می شود. اثر گذاری این روش در مطالعات انجام شده ثابت شده است. پزشک یکی از این ابزار را در اختیار شما قرار می دهد. از خریداری آن ها به صورت آنلاین خودداری کنید.

دستگاه وکییوم: این دستگاه شبیه به ابزار کشش می باشد و باید در منزل آن را بر تن کنید. این دستگاه نیز به تدریج آلـت تناسلی کج را صاف می کند.

شاک ویو تراپی: این روش درمان، از امواج صوتی تولید شده توسط یک دستگاه بزرگ استفاده می کند. این درمان در بیمارستان یا در یک کلینیک انجام می شود.

قرص ها : متاسفانه در مطالعات انجام شده، معلوم شده است که بسیاری از قرص هایی که وعده بهبود بیماری با مصرف آن ها داده شده است، هیچ تاثیری در درمان این بیماری ندارند. ویتامین E یکی از این قرص ها می باشد؛ از مصرف آن اجتناب کنید.

داروهای تزریق شده در بافت اسکار

یک پزشک متخصص می تواند با داروهایی که باعث ریلکس شدن یا از بین رفتن بافت اسکار در ناحیه خمیده یا کـج شده آلت تناسلی می شود، کار تزریق را در این ناحیه انجام دهد.

یک مثال در این باب، وراپامیل می باشد که می تواند بافت اسکار را کاهش داده و به صاف شدن کجـی آلت تناسلی کمک کند.

نشان داده شده است که اینترفرون آلفا 2b، در زمان تزریق به آلت تناسلی کج به خوبی عمل می کند.

درمان دیگر چیزی بنام کلاژناز می باشد. کلاژناز بافت اسکار را حل می کند. این یک درمان جدید نمی باشد؛ اولین مطالعه بر روی آن در سال 1993 انجام شد و در سال 2013 در ایالات متحده آمریکا مورد مصرف درمانی قرار گرفت.

درمان جراحی بیماری پیرونی

تعدادی روند جراحی برای درمان بیماری کجـی آلت تناسلی وجود دارد. این روش ها به طورکلی به خوبی عمل می کنند، ولی دوره بیهوشی و ریکاوری در آن ها طولانی است. پزشک قادر است بهترین تکنیک جراحی را که می تواند مشکل شما را درمان کند پیشنهاد نماید.

چشم انداز بیماری پیرونی

با توجه به اینکه اکنون درمان های بسیار زیادی که به خوبی مورد آزمایش قرار گرفته اند برای بیماری پیرونی یا آلـت تناسلی کج وجود دارد اقدامات بسیاری می توان برای رفع این مشکل انجام داد

اگر آلت تناسلی شما خمیده یا کج است احساس خجالت نکنید. این یک مشکل رایج به شمار می آید. شما باید توسط پزشک، معاینه شوید.

خمیدگی آلت تناسلی مادرزادی و ارتباط آن با بیماری هیپوسپادیاس

در صورتی که یک فرد کجـی آلت تناسلی داشته باشد اما این کجی دردی را به همراه نداشته باشد و برای انجام رابطه جنسی برای او مشکلی را ایجاد نکند ، نیازی به درمان نخواهد داشت.  لازم است در هنگام معاینه این افراد به بهترین متخصص اولولوژی ، نوک مجرا به دقت بررسی و معاینه شود ؛ زیرا در برخی موارد ممکن است کجی مادرزادی آلت همراه با بیماری هیپوسپادیاس باشد. در این بیماری خروجی مجاری ادراری از محل نرمال خود پایین تر قرار گرفته و بر روی شکم باز می شود. در مواردی که همراه کج بودن آلت تناسلی این بیماری وجود داشت ، لازم است حتما برای درمان عمل جراحی انجام شود.

آیا بیماری پیرونی همان کجی الت تناسلی می باشد ؟

در سنین بالای 50 سال که کجی غیر مادرزادی ایجاد می شود ، معمولا این افراد از درد در هنگام نعوظ شکایت دارند. بیشتر این افراد به بیماری پلاک پیرونی نیز دچار هستند و این پلاک موجب رسوب کلسیم در آلت می شود. در حالت غیر نعوظ ، در محل این رسوبات زیر پوست آلت ، یک جسم سفت شبیه به سنگ کوچک ، به دست می خورد. دقیقا در همین محل در هنگام نعوظ ، بدنه آلت نازک تر می شود و کمر باریکی پیدا می کند. در بیماران مبتلا به دیابت ، پلاک پیرونی شدیدتر و بزرگتر می باشد. افرادی که دچار بیماری پیرونی هستند ، حتی در هنگام نعوظ های شبانه نیز با درد آلت مواجه شده و از خواب بیدار می شوند.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات