پیشگیری از بیماری های کلیوی

 شما دو کلیه دارید و هر یک از آن ها به اندازه یک مشت شما می باشد. آن ها در نزدیکی قسمت میانی کمر شما درست در زیر دنده ها قرار دارند. در داخل هر کلیه در حدود یک میلیون ساختار ریز به نام نفرون وجود دارد. آن ها خون شما را پالایش می کنند. آن ها ضایعات و آب اضافی را گرفته و به ادرار تبدیل می کنند. ادرار در لوله هایی بنام حالب جریان می یابد. سپس به مثانه رفته و تا زمان خروج از بدن در آنجا ذخیره می شود.بیشتر بیماری های کلیه ، نفرون ها را مورد حمله قرار می دهند. این آسیب می تواند کلیه را برای از بین بردن ضایعات ناتوان سازد. در این مقاله با راههای پیشگیری از بیماری های کلیوی آشنا می شوید. برای بررسی و معاینه می توانید به دکتر سعید موحد مراجعه کنید.

پیشگیری از بیماری های کلیوی

 

از علل به وجود آمدن این مشکلات می توان به مشکلات ژنتیکی، آسیب دیدگی ها یا داروها اشاره کرد. در صورت ابتلا به دیابت، فشار خون بالا یا ابتلا یکی از اعضای نزدیک خانواده به بیماری کلیه ، خطر بروز این بیماری در شما نیز افزایش می یابد. بیماری مزمن کلیه به آرامی در طول چندین سال به کلیه ها آسیب می زند. برخی مشکلات دیگر کلیه شامل سرطان، کیست، سنگ و عفونت می باشد.پزشک می تواند آزمایش خون و ادرار را جهت بررسی ابتلا شما به بیماری کلیه انجام دهد. اگر کلیه شما دچار نقص شده باشد، دیالیز یا پیوند کلیه مورد نیاز خواهد بود.

مدیریت مشکلات پایه

اگر با مشکلات دراز مدت از قبیل دیابت یا فشار خون بالا دست و پنجه نرم می کنید که می تواند به بروز بیماری مزمن کلیه منجر شود، مدیریت دقیق این مشکلات از اهمیت به سزایی برخوردار است.

توصیه های پزشک را با دقت اجرا کرده و کلیه داروهای تجویزی را مصرف کنید. همچنین در تمامی جلسات مقرر شده توسط پزشک جهت کنترل موقعیت شرکت نمایید.

سیگار کشیدن را ترک کنید:

سیگار کشیدن خطر بیماری قلبی عروقی از قبیل حملات یا سکته های قلبی را که با خطر بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری های کلیوی در ارتباط است، افزایش می دهد.

توقف مصرف سیگار سلامت عمومی شما را بهبود بخشیده و خطر بروز مشکلات جدی از قبیل بیماری های کلیوی را کاهش می دهد.

پیشگیری از بیماری های کلیوی

رژیم غذایی سالم

یک رژیم غذایی سالم و متوازن می تواند خطر ابتلا به بیماری های کلیوی را از طریق حفظ فشار خون و کلسترول در سطح سالم کاهش دهد.

یک رژیم متوازن شامل موارد زیر می باشد:

  • مقدار زیادی میوه و سبزیجات – حداقل 5 وعده در هر روز
  • وعده های غذایی حاوی غذاهای نشاسته ای مثل سیب زمینی، نان سبوس دار، برنج یا پاستا
  • برخی لبنیات یا جایگزین محصولات لبنی
  • لوبیا، ماهی، تخم مرغ یا گوشت به عنوان منبع پروتئین
  • سطوح پایین چربی اشباع شده، نمک و قند
  • پزشک شما دستورالعمل هایی را در خصوص تغییرات رژیمی از قبیل محدود کردن مقدار پتاسیم یا فسفات در رژیم غذایی که می تواند به شکلی ویژه شما را در پیشگیری از بیماری های کلیوی یاری رساند ارائه می دهد.

چک آپ مداوم

با به کارگیری تست های خون و ادرار دکتر می تواند از بیماری های کلیوی شما پی ببرد. نوعی آزمایش ادرار به نام نسبت کراتینین آلبومین بررسی می کند که آیا پروتئینی به نام آلبومین در ادرار شما وجود دارد یا خیر. یک آزمایش خون به نام میزان فیلتراسیون گلومرولی نشان می دهد که کلیه های شما چقدر خوب کار می کنند و مواد زائد را از بدن خارج می کنند.

کنترل کردن فشار خون

بالا رفتن فشار خون می تواند موجب آسیب رسیدن به کلیه ها شود.چنانچه فشار خون شما بالا رفته است با تغییراتی ساده در سبک زندگی خود نظیر محدود کردن مصرف نمک ، الکل ،کم کردن وزن و تمرینات ورزشی می توانید آن را به حد نرمال برسانید و کنترل کنید .البته ممکن است پزشک برای کنترل فشار خون برایتان دارو تجویز کند.

دنبال کردن یک رژیم غذایی سالم

یک برنامه غذایی سالم نظیر برنامه غذایی مدیترانه ای می تواند به کاهش فشار خون و چربی خون کمک کند. این برنامه های غذایی شامل میوه ها و سبزیجات تازه، شیر و محصولات لبنی بدون چربی یا کم چرب، غلات کامل، ماهی، مرغ، لوبیا، دانه ها و آجیل است. آنها همچنین سدیم، قند، چربی و گوشت قرمز کمتری دارند.

مدیریت کردن قند خون

میزان قند خون می تواند تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گیرد، از جمله عواملی که خارج از کنترل فرد هستند مانند هورمون ها، بیماری یا استرس. با گذشت زمان، سطوح بالای قند خون می تواند باعث باریک شدن و گرفتگی عروق خونی داخل کلیه شود و باعث آسیب به رگ های خونی و آسیب به کلیه ها شود. در صورتی که مبتلا به دیابت می باشید بهتر است با تغییراتی در برنامه غذایی ، ورزش و مصرف دارو قند خون را کنترل کنید.

خواب کافی

در صورتی که دچار هرگونه اختلال در زمینه خواب می باشید حتما از پزشک کمک بگیرید به طور کلی باید به مدت 7-8 ساعت در روز بخوابید.

هیدراته نگه داشتن بدن

کم آبی باعث کاهش جریان خون به کلیه ها می شود که می تواند به آنها آسیب برساند. از پزشک خود بپرسید که چه مقدار آب باید در روز بنوشید.

کاهش استرس

پایین آمدن میزان استرس و اضطراب می تواند منجر به کاهش فشار خون شود که موجب جلوگیری از آسیب رسیدن به کلیه ها می شود.

خطرات آسیب رسیدن به کلیه

در صورتی که از آسیب به کلیه ها جلوگیری نکنید ممکن است خطرات زیر شما را تهدید کند

  • کم خونی
  • بیماری قلبی
  • فشار خون بالا
  • سطح پتاسیم بالا در خون
  • سوء تغذیه
  • پوکی استخوان
  • سیستم ایمنی ضعیف

پیشگیری از بیماری های کلیوی

 

مدیریت مصرف الکل

نوشیدن مقادیر زیاد الکل می تواند باعث افزایش سطوح فشار خون و کلسترول و بالا رفتن آن نسبت به سطوح نرمال و سالم شود.

دنبال کردن محدودیت مصرف الکل به میزان توصیه شده بهترین روش برای کاهش خطرات می باشد. این توصیه ها عبارتند از:

  • زنان و مردان به محدود کردن وعده های نوشیدن الکل به 14 واحد در هفته توصیه می شوند.
  • نوشیدن را بین سه روز توزیع کنید و سعی کنید تعداد وعده ها به بیش از 14 واحد در هفته افزایش نیابد.
  • به طور مرتب ورزش کنید.
  • ورزش منظم می تواند به پایین آمدن فشار خون و کاهش خطر پیشرفت بیماری کلیه کمک کند..
  • حداقل 150 دقیقه (دو ساعت و سی دقیقه) فعالیت ایروبیک ملایم تا شدید مثل دوچرخه سواری یا راه رفتن سریع در هر هفته توصیه می شود. همچنین ورزش های سنگین در 2 یا 3 روز هفته برای به کار گرفتن تمامی ماهیچه های بدن ( پاها، مفاصل ران، کمر، شکم، قفسه سینه، کتف ها و بازوها ) یک گزینه مورد تاکید می باشد.

مراقب داروهای مسکن باشید:

بیماری کلیه گاهی در اثر مصرف بیش از حد داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی از قبیل آسپرین و ایبوپروفن یا مصرف آن ها برای مدت بیشتر از دوره توصیه شده، به وجود می آید.

اگر به مصرف داروهای مسکن نیاز دارید، حتماً به دستورالعمل های همراه دارو توجه کنید.

محاسبه گر خطر کلیه

ابزاری تحت عنوان محاسبه کننده خطر کلیه وجود دارند که خطر رشد متوسط تا شدید بیماری کلیه در طول 5 سال آینده را محاسبه می کنند. فقط کافیست شما به سوالات ساده ای پاسخ دهید.

این دستگاه تنها در صورتی معتبر است که سابقه بیماری کلیه 3b یا بدتر در شما تشخیص داده نشده باشد. در صورت ابهام در خصوص استفاده، با پزشک خود مشورت کنید.

 

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات