سرطان مثانه

سرطان مثانه زمانی آغاز می شود که سلول های ناهنجار در پوشش داخلی مثانه شروع به رشد کرده و به یک شیوه غیر قابل کنترل تکثیر شوند. افرادی که مشکلاتی را احساس یا مشاهده می نمایند باید خیلی سریع برای مشخص شدن بیماری با دکتر سعید موحد بهترین دکتر متخصص کلیه و مجاری ادراری در زاهدان مشورت کنند.

سرطان مثانه - دکتر سعید موحد

انواع مختلفی از سـرطان مثانه وجود دارد:

• کارسینوم ادراری که با نام رسمی کارسینوم سلول انتقالی شناخته می شود، رایج ترین شکل سرطان مثانه ( 80 تا 90 درصد) بوده و در سلول های مجاری ادراری در داخلی ترین لایه دیواره مثانه آغاز می شود.
  • کارسینوم سلول سنگ فرشی ( 1 تا 2 درصد) که در سلول های نازک و صاف پوشش دهنده مثانه آغاز می شود.
  • آدنوکارسینوم که شکل نادر (1 درصد) سرطان مثانه بوده و در سلول های تولید کننده مخاط در مثانه آغاز شده و احتمالاً تهاجمی نیز می باشد.

علائم سـرطان مثانه

رایج ترین علائم سرطان مثانه شامل موارد زیر می باشد:

• دشوار بودن تخلیه مثانه
  • حس سوزش در زمان ادرار کردن
  • نیاز مکرر به ادرار کردن
  • ادرار دردناک
  • درد در ناحیه کمر و پایین شکم

علل سرطان مثانه

به گفته دکتر سعید موحد ، بهترین متخصص کلیه در زاهدان ، برخی فاکتورهایی که می تواند خطر سـرطان مثانه را افزایش دهد عبارتند از:

• استعمال سیگار
  • بالا رفتن سن
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص استفاده شده در رنگ کردن منسوجات، پتروشیمی و صنایع لاستیک
  • استفاده از داروی شیمی درمانی سیکلوفسفامید
  • درمان دیابت با استفاده از داروی پیوگلیتازون
  • سابقه فامیلی
  • عفونت های مزمن مجاری ادرار

انواع سرطان مثانه

• یکی از شایع ترین انواع سرطان مثانه کارسینوم سلولی انتقالی می باشد که بیش از 90 درصد مبتلایان را شامل می شود. این دسته از سلول ها به دو دسته تهاجمی و غیر تهاجمی تقسیم می شوند.
  • دومین نوع کارسینوم سلول سنگ فرشی می باشد که بین 6-8 درصد ازمبتلایان با این نوع سرطان درگیر هستند.
  • ادنوکارسینوم سومین نوع است. این گونه حدود یک درصد از انواع سرطان های مثانه را شامل می شود که می تواند در مثانه به وجود بیاید و یا از نقاط دیگر به مثانه وارد شود.
  • گونه چهارم کارسینوما سلول های کوچک نامیده می شود که نوعی بسیار نادر است حدود یک الی دو درصد از تمامی نمونه ها بوده و کاملا تهاجمی می باشد.
  • نوع پنجم سارکوما در سلول های ماهیچه ای مثانه پدید می آیند و خیلی درصد کمی از سرطان مثانه را شامل می شوند.

چه نشانه هایی برای تشخیص سرطان مثانه وجود دارد

وجود خون در ادرار که می تواند آن را به رنگ قرمز روشن و یا قهوه ای روشن در بیاورد. اگرچه گاهی اوقات ظاهر ادرار طبیعی است و در آزمایش می توان این مسئله را متوجه شد.

• درد یا سوزش ادرار
  • بی اختیاری در ادرار

در صورت برخورد با هریک از این نشانه ها ، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

چه عواملی ریسک ابتلا به سرطان مثانه را افزایش می دهد؟

• استعمال دخانیات
    • وجود جهش های ژنتیکی که منجر به سرطان مثانه می شوند.
    • داشتن سوابق بیماری های خانوادگی در زمینه سرطان مذکور
    • سوابق پرتو درمانی یا درمان به وسیله داروهای ضد سرطان
    • مصرف آب آشامیدنی که مقادیر بسیار زیادی آرسنیک در آن موجود می باشد.
    • داشتن سابقه در عفونت مثانه
    • استفاده طولانی مدت از سوند

تشخیص سرطان مثانه

بهترین اورولوژیست زاهدان ، دکتر سعید موحد برای اینکه تشخیص دهد که شما به سرطان مثانه مبتلا هستید یا خیر تست هایی را انجام می دهد که عبارتند از:

• آزمایش داخلی : پزشک شما با وارد کردن انگشت پوشش داده شده با دستکش در واژن یا راست روده هر گونه علائم ناهنجار را حس می کند.
  • آزمایش خون : آزمایش خون برای کنترل سلامت عمومی انجام می پذیرد.
  • آزمایش ادرار : تست های ادرار به منظور کنترل وجود یا عدم وجود باکتری مورد استفاده قرار می گیرد. اگر در ادرار شما خون مشاهده شود، از شما خواسته می شود تا ظرف چند روز تعدادی آزمایش را انجام دهید. نتایج این آزمایشات برای کنترل سلول های سرطانی به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.
  • سی تی اسکن : تهیه عکس سی تی اسکن از چندین اندام از جمله مثانه می تواند به شناسایی هرگونه تومور کمک کند.
  • سونوگرافی : اسکن های سونوگرافی تصاویری از اندام را تولید کرده و می تواند وجود و اندازه سرطان را نشان دهد. گاهی شناسایی تومورهای کوچک بوسیله سونوگرافی دشوار می باشد.

سرطان مثانه - دکتر موحد

سیستوسکوپی و بیوپسی

سیستوسکوپی یک روند رایج استفاده شده برای تشخیص سرطان مثانه است. در این شیوه دکتر موحد از طریق آزمایش داخل مثانه با استفاده از یک لوله نازک مجهز به منبع نور و دوربین بنام سیستوسکوپ فرایند بررسی را انجام می دهد و در صورتی که بافت های ناهنجار شناسایی شوند، نمونه برداری از بافت ( بیوپسی) انجام می شود.

بعد از تشخیص سرطان مثانه چه اتفاقی می افتد؟

• بعد از تشخیص سرطان مثانه فرد دچار غم، سردرگمی و اضطراب می شود.  این واکنش ها کاملاً نرمال هستند. با پزشک، خانواده و دوستان درباره گزینه های درمان صحبت کرده و اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.
  • به منظور اطمینان از دریافت بهترین مراقبت، بهترین ارولوژیست زاهدان، تیمی از متخصصان را جهت برنامه ریزی و خلق طرح درمان شما بر اساس سلامت عمومی، میزان پیشرفت سرطان و ترجیحات و نیازهای شما، تشکیل می دهد.

آیا سرطان مثانه خطرناک است ؟

شنیدن نام سرطان و فکر به مراحل درمان و عواقب آن ، بی شک ترس خاصی به جان افراد می اندازد. در گذشته ، به دلیل ناشناخته بودن نسبی ریشه بیماری ها و ناتوانی علم پزشکی برای درمان آن ها ، آمار مرگ و میر ناشی از سرطان های گوناگون بسیار بالا بود اما امروزه با پیشرفت های حاصل شده در زمینه پزشکی و درمان ، تا حد بسیار زیادی می توان بیماری های مختلف را شکست داد.

در رابطه با سرطان مثانه هم این موضوع صدق می‌کند . یعنی ، هرچند نمی توان ریسک و خطر بیماری را نادیده گرفت و با خیال راحت گفت که یک بیماری ساده و بی خطر است ( چرا که امار افرادی که به دلیل ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده اند ، خلاف آن را ثابت می کند). اما علت مرگ بسیاری از افراد مبتلا به سرطان مثانه غیر متاستاتیک ، خود سرطان مثانه نیست.

نکته جالب…

پژوهشی  که در سال 2020 انجام شد ، نشان داد که حدود 44 درصد از مرگ و میرها در افرادی که به سرطان مثانه مبتلا بودند به خود سرطان مربوط نمی‌شود ، بلکه علت آن ریشه در سرطان های غیر مثانه ( حدود 10 درصد) و سایر علل غیر سرطانی (حدود 34.2 درصد)  دارد .

بر اساس همین مطالعه ، بیماری قلبی و بیماری انسدادی مزمن ریه شایع ترین علل غیر سرطانی مرگ و میر گزارش شده بودند. با استناد به همین مطالعه ، محققان عنوان کردند  افرادی که با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند در مقایسه با افرادی که هرگز سرطان مثانه نداشته اند ، در معرض خطر بیشتری برای مرگ ناشی از سرطان های ثانویه، بیماری های قلبی و COPD هستند.

لازم به ذکر است که بیماری قلبی و COPD هر دو بیماری های مرتبط با سیگار هستند، همانطور که سرطان مثانه نیز وجود دارد.