درمان سرطان مثانه

سرطان مثانه نوعی بیماری است که در اثر رشد غیر قابل کنترل و غیر طبیعی سلول ها در بافت مثانه رخ می دهد.در این میان درمان سرطان مثانه به خصوص برای مردان در حیطه کاری اورولوژیست می باشد. با مراجعه به دکتر سعید موحد بهترین ارولوژیست زاهدان ، می توانید سلامتی خود را باز یابید.

 

درمان سرطان مثانه- دکتر موحد

 

این سرطان ، در مردان بیشتر از زنان شایع است. بیشتر افرادی که درگیر این بیماری می شوند بالای 55 سال دارند و مهم ترین فاکتور در بروز این سرطان سیگار کشیدن است.افراد سیگاری دوبرابر بیشتر از غیر سیگاری ها در خطر ابتلا به بیماری مذکور هستند.

 

تشخیص سرطان مثانه

برای اینکه بتوان راهی برای درمان سرطان مثانه پیدا کرد، بهترین پزشک ارولوژیست زاهدان آزمایشاتی را در این راستا انجام خواهد داد که در زیر به انها اشاره می کنیم:

انجام تست های فیزیکی و آزمایشات سلامت شخص

این تست به جهت بررسی پیشینه پزشکی شخص انجام می پذیرد. وجود نشانه هایی چون توده ها یا هر عامل غیرطبیعی دیگر و تاریخچه ای از بیماری ها و درمانهایی که در گذشته برای وی انجام شده طی این پروسه بررسی می شود.

انجام آزمایشات داخلی

در این گونه آزمایشات پزشک با استفاده از دستکش های آغشته به مواد روان کننده از راه مقعد، وجود توده ها را بررسی می کند.

آزمایش تجزیه شیمیایی ادرار

در این تست رنگ ادرار و مواد تشکیل دهنده آن از قبیل قند ، پروتئین ،گلبول های قرمز و سفید را مورد بررسی قرار می دهند.

انجام سیستوسکوپی

سیستوسکوپی روشی برای مشاهده داخل مثانه با استفاده از یک لوله نازک می باشد که از طریق نوک آلت تناسلی وارد می شود و به مجاری ادرای خواهد رسید. بر سر این لوله نوعی تلسکوپ و همچنین نور برای مشاهده و ابزاری برای نمونه برداری از بافت ها برای آگاهی از وجود سرطان مثانه وجود دارد. برای کاهش درد در این روش از بی حسی موضعی استفاده می شود. سیستوسکوپی در مطب پزشک قابل انجام می باشد .

انجام سی تی اسکن و ایکس ری از کلیه ها و مجاری اداری می تواند یکی از روش های تشخیصی برای سرطان مثانه محسوب شود. معمولا می توان از این طریق هرگونه انسداد را نیزمشاهده کرد.

چه روش های درمانی برای سرطان مثانه وجود دارد؟

چهار نوع درمان برای بیمارانی که مبتلا به به این نوع سرطان هستند ، وجود دارد .

  • جراحی
  • درمان دارویی
  • ایمنوتراپی برای درمان سرطان های سطحی
  • پرتودرمانی

انواع درمان سـرطان سینه

سرطان های مثانه سطحی با جراحی و ایمونوتراپی یا گاهی اوقات شیمی درمانی در مثانه قابل درمان می باشد.

جراحی

جراحی ( برداشتن مجاری ادرار) با استفاده از سیستوسکوپ که دارای یک حلقه سیمی می باشد انجام می شود. پزشک از این تکنولوژی برای برداشتن تومور استفاده می کند. روش های دیگر کشتن سلول های سرطان شامل سوزاندن پایه تومور یا استفاده از لیزر پر انرژی برای تخریب و کشتن این سلول ها می باشد.

ایمونوتراپی

سرطان های غیر تهاجمی مثانه با ایمونوتراپی قابل درمان می باشند. واکسنی به نام Bacillus Calmetter-Guerin که برای پیشگیری از مرض سل ساخته شد، برای تحریک سیستم ایمنی به منظور متوقف ساختن یا به تعویق انداختن سرطان مثانه استفاده می شود.

شیمی درمانی

داروهای شیمی درمانی برای تخریب یا آسیب زدن به سلول های سرطان مورد استفاده قرار می گیرند. برای سرطان های مثانه غیر تهاجمی، داروهای شیمی درمانی در مثانه چکانده می شوند. سرطان های تهاجمی مثانه عموماً با جراحی درمان می شوند، هرچند پرتودرمانی ( رادیوتراپی) نیز به عنوان یک درمان جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد.اگر جراحی گزینه مورد نظر نباشد، سرطان با پرتودرمانی به همراه شیمی درمانی یا بدون آن، یا تنها با استفاده از شیمی درمانی انجام می شود.

مراقبت های تسکین دهنده موقتی

  • در برخی موارد سـرطان مثانه ، تیم پزشکی تان با شما درباره مراقبت های تسکین موقتی گفتگو می کند.
  • مراقبت های تسکین موقتی با هدف بهبود کیفیت زندگی از طریق تسکین علائم سرطان بدون تلاش برای علاج بیماری انجام می شود.
  • درمان تسکین موقتی علاوه بر کند کردن سرعت سرطان مثانه ، می تواند درد را تسکین داده و به مدیریت علائم کمک کند. درمان شامل رادیوتراپی، شیمی درمانی یا دیگر دارو درمانی ها خواهد بود.
  • درمان سرطان مثانه

    تعیین مرحله، دامنه پیشرفت سرطان در بدن شما را شرح می دهد.رایج ترین سیستم تعیین مرحله استفاده شده برای سرطان مثانه سیستم TNM می باشد که مرحله سرطان را از مرحله 1 تا مرحله 4 شرح می دهد. تعیین مرحله سرطان به پزشک در طراحی بهترین درمان برای شما کمک می کند.

    پیشگیری از سرطان مثانه

    هرچند پیشگیری از سرطان مثانه امکان پذیر نیست ولی کاهش خطرات آن با توقف مصرف سیگار و ترک آن و اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، امکان پذیر می باشد.

    تیم درمان سـرطان مثانه

    تیم درمان شما بر حسب درمان تان شامل تعداد مختلفی از پزشکان از قبیل موارد زیر می باشد:

    • پزشک عمومی : سلامت عمومی شما را کنترل کرده و با متخصصان دیگر جهت هماهنگ کردن درمان همکاری می نماید.
    • اورولوژیست : در درمان بیماری سیستم ادرار ( زنان و مردان ) و سیستم تولید مثل مردان تخصص دارد.
    • انکولوژیست پرتوتابی : درمان پرتودرمانی را تجویز کرده و هماهنگ می نماید
    • انکولوژیست دارویی : دوره شیمی درمانی را تجویز کرده و هماهنگ می کند.
    • هماهنگ کننده مراقبت های سرطان : که مراقبت را هماهنگ کرده و با تیم چند زمینه ای همکاری کرده و از شما و خانواده تان در سراسر درمان حمایت می کند

    پیش بینی سـرطان مثانه

    پیش بینی دوره دقیق بیماری سرطان مثانه برای پزشکان غیر ممکن می باشد چون این امر به پیامدهای شخصی هر فرد وابسته است. با این وجود، پزشک شما نتیجه احتمالی بیماری تان را بر اساس نوع سرطانی که به آن مبتلا هستید، نتایج تست، سرعت رشد تومور، سن، وضعیت سلامت و تاریخچه پزشکی تان پیش بینی می کند.

    بیماری سرطان مثانه در صورت تشخیص زودهنگام قبل از پیشرفت آن به خارج از مثانه و مراجعه سریع فرد به بهترین متخصص کلیه و مجاری ادراری زاهدان به خوبی قابل درمان می باشد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات