درمان تومور مثانه

اگر سرطان مثانه در شما یا یکی از عزیزانتان تشخیص داده شده است، شاید اندکی ترسیده باشید. داشتن چنین حسی کاملاً طبیعی است. چنین تشخیصی بسیار جدی است ولی یادگیری گزینه های درمان می تواند به شما در داشتن حسی بهتر کمک می کند.درمان تومور مثانه توسط دکتر سعید موحد بهترین ارولوژیست زاهدان راهکار بسیار کلیدی به شمار می رود.سرطان مثانه خصوصاً در شرایط تشخیص زودهنگام، بسیار قابل درمان است. هر چند ممکن است اکنون دچار احساس نا امیدی شده باشید ولی سعی کنید افرادی را به یاد آورید که با این بیماری جنگیده، آن را شکست داده و اکنون با خوشحالی در حال ادامه دادن به زندگی شان می باشند.

درمان تومور مثانه - دکتر موحد

آیا سرطان مثانه نسبتاً رایج است ؟

این سرطان معمولاً زمانی گسترش می یابد که سلول های مجاری ادرار (سلول هایی که داخل مثانه و کلیه ها را پوشش می دهند) به شکلی غیر قابل کنترل رشد کرده و جهش پیدا می کنند. در میان انواع سرطان ها، این سرطان دارای بالاترین نرخ بازگشت می باشد بدین معنی که سرطان اغلب بعد از ورود به مرحله خمودی، دوباره باز می گردد. این موضوع اندکی ترسناک به نظر می رسد ولی اگر این بیماری زود تشخیص داده شود، احتمال زنده ماندن و ادامه حیات شما بالا خواهد بود.

رایج ترین شکل تومور مثانه

• کارسینوم اوروتلیال که در سلول های اوروتلیال داخل مثانه سرطانی می شوند، رایج ترین نوع سرطان مثانه می باشد. این نوع سرطان تقریباً در 90 درصد سرطان های مثانه تشخیص داده می شود.
  • برخی انواع سرطان های مثانه که شیوع آن ها کمتر است تهاجمی تر می باشند. کارسینوم سلول فلسی حدوداً 1 تا 2 درصد موارد را به خود اختصاص داده و اغلب با عفونت های مجاری ادرار مزمن ارتباط دارد.
  • ادنوکارسینوم بسیار نادر است و در غدد ترشح کننده مخاط یافت شده در مثانه رشد می کند. کارسینوم سلول های کوچک نیز نادر ترین حالت بوده و در میان انواع سرطان های مثانه ، کمترین اطلاعات در مورد آن بدست آمده است. این نوع سرطان از سلول های نوروآندوکرین منشاء می گیرد.
  • فاکتورهای خطر شامل سیگار کشیدن، مشکلات مزمن مثانه و عوامل ژنتیکی می باشد.
  • اگر افراد دیگر در خانواده شما با سرطان مثانه دست به گریبان شده اند، شما در معرض خطر بیشتر ابتلا به آن قرار دارید. مشکلات مزمن مثانه از قبیل عفونت های مجاری ادرار نیز جزو فاکتورهای خطر محسوب می شوند. فاکتورهای خطر دیگر شامل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی، درمان های قبلی برای سرطان و استفاده از تنباکو می باشد.
  • اگر شما مرد هستید و سن تان بالایی 55 سال است، احتمال بروز خطر در شما بیشتر است.
  • تقریباً 70 درصد از افرادی که سرطان مثانه در آن ها تشخیص داده شده است، مرد هستند. همچنین با بالا رفتن سن، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می شود. تقریباً 90 درصد از مواردی که این بیماری در آن ها تشخیص داده شده است بالای 55 سال بوده اند. ولی مثل هر نوع سرطان دیگری، این بیماری می تواند در هر شخصی اتفاق بیافتد.

درمان تومور مثانه - دکتر سعید موحد

علائم تومور مثانه

• خون در ادرار علامت کلاسیک ابتلا به سرطان مثانه است.
  • تقریباً 80 تا 90 درصد افرادی که سرطان مثانه در آن ها تشخیص داده شده است نخست زمانی که در ادرار خود خون مشاهده می کنند، متوجه می شوند که مشکلی رخ داده است. باید خاطر نشان کنیم که اگرچه احساس درد در زمان ادرار کردن به عنوان یک نشانه محسوب می شود ولی این اغلب به خودی خود در بیشتر افراد، بدون درد می باشد.
  • گاهی خودتان متوجه وجود خون در ادرار نمی شوید و مقادیر میکروسکوپی در ادرار از طریق تجزیه و تحلیل آن نمایان می شود.
  • برخی افراد درد یا ادرار کردن مکرر را تجربه می کنند.
  • در 20 تا 30 درصد افراد مبتلا به سرطان مثانه، نوعی مشکلات ادراری وجود دارد. گاهی در زمان ادرار کردن، احساس سوختگی یا نیش زدن می کنید و گاهی بیشتر از تعداد دفعات نرمال، ادرار کرده یا اصلاً نمی توانید مثانه خود را به طور کامل خالی کنید. در موارد بسیار نادر، برخی افراد در ادرار خود بافت هایی را مشاهده می کنند.

نشانه های تومور مثانه

• اگر سرطان پیشرفته باشد، درد کمر یا درد پهلو را تجربه کرده و گاهی استخوان های تان درد می کند. گاهی وزن شما کاهش یافته و احساس خستگی یا نفخ می کنید. همه اینها علائمی هستند که در مراحل پیشرفته رشد سرطان اتفاق می افتد بنابراین در صورت مشاهده هر یک از این علائم به همراه مشاهده خون در ادرار یا تقلا کردن در زمان ادرار کردن باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.
  • شما می توانید برای تشخیص تست ادرار داده یا سیستوسکوپی انجام دهید.
  • نخست یک پزشک ادرار شما را جهت مشاهده سلول های سرطان، تجزیه و تحلیل می کند. البته در صورت مشاهده خون در ادرار، انجام این مرحله مورد نیاز نبوده و شما باید مستقیماً سیستوسکوپی را انجام دهید. برای انجام این آزمایش، پزشک یک لوله کوچک را از طریق مجرای جهت مشاهده دقیق مثانه وارد می کند و سپس نمونه برداری را انجام می دهد. در این مرحله تکه کوچکی از بافت برای آزمایش در زیر میکروسکوپ برداشته می شود.
  • همچنین گاهی پزشک، اسکن CT را جهت انجام آزمایش دقیق تر انجام می دهد.
  • از آنجایی که علائم اولیه سرطان مثانه دقیقاً شبیه مراحل بعدی سرطان کلیه است، پزشک برای امتحان کردن و شناسایی مشکل، اسکن CT را تجویز می کند. این یک تست بدون درد می باشد. در این تست، رنگ برای گرفتن تصاویر تزریق می شود. علاوه براین گاهی پزشک تست اشعه X یا MRI را نیز تجویز می کند.

نحوه درمان تومور مثانه

مثل سایر سرطان ها، جراحی و پرتودرمانی گزینه های اصلی هستند. براساس تست های تشخیصی، پزشک، برداشتن سلول های سرطانی با روش های جراحی را توصیه می کند. اگر جراحی امکان پذیر نباشد یا شما مایل به انجام آن نباشید، پزشک پرتودرمانی را توصیه می کند. این دو گزینه هر دو گزینه های موثری برای درمان تومور مثانه می باشند.

درمان تومور مثانه - دکتر موحد

شیمی درمانی و ایمونوتراپی نیز روش های رایج درمان تومور مثانه هستند:

شیمی درمانی یک روش فوق العاده برای درمان سلول های سرطان از طریق کشتن آن ها می باشد. اگر سرطان به پوشش داخلی مثانه شما محدود باشد، می توان آن را در مثانه به تنهایی مورد هدف قرار داد. ولی گاهی در صورت گسترش یافتن سرطان، باید کل بدن تحت شیمی درمانی قرار گیرد. داروهای ایمونوتراپی نیز برای تقویت سیستم ایمنی به منظور کمک به مبارزه با سرطان مفید می باشد.

برای یافتن بهترین درمان تومور مثانه ، با پزشک خود همکاری کنید:

طرح درمان ایده آل بر حسب میزان پیشرفت سرطان مثانه متفاوت می باشد. برداشتن فیزیکی و یک دوره شیمی درمانی چند هفته ای در صورت تشخیص زودهنگام سرطان کفایت می کند در حالیکه اگر سرطان در مراحل پیشرفته باشد، باید از درمان های تهاجمی تر استفاده شود. برای انتخاب بهترین گزینه درمان برای شما، با پزشک خود گفتگو کنید.

شانس شما به میزان پیشرفت سرطان وابسته است:

یک نرخ ادامه حیات 5 ساله برای سرطانی که تنها به پوشش داخلی مثانه شما محدود باشد، 96 درصد است. اگر سرطان در ریه ها، کلیه ها یا شکم پخش شود، این شانس بسیار کمتر خواهد بود. خوشبختانه از آنجایی که خون در ادرار یکی از نشانه های اولیه بوده و تشخیص سرطان مثانه نسبتاً آسان می باشد، در صورت تشخیص زودهنگام، شانس شما برای زنده ماندن، خوب است.

متاسفانه گاهی سرطان بعد از ورود به دوره خمودی دوباره باز می گردد:

حتی اگر سرطان مثانه به طور کامل از طریق جراحی، پرتودرمانی یا شیمی درمانی بطور کامل برداشته شود، گاهی احتمال برگشت آن وجود دارد. برخی مطالعات نشان می دهد که در تقریباً 39 درصد بیماران، سرطان مثانه برای دومین بار گسترش می یابد. به همین دلیل، چک آپ های منظم و تست های ادرار بعد از بهبودی بیماری الزامی می باشد.

پیشگیری از ابتلا به تومور مثانه

• سیگار کشیدن را ترک کنید و از مواد شیمیایی سمی دور بمانید.

مثل بسیاری از انواع سرطان در صورتی که مصرف کننده مزمن سیگار باشید، در معرض خطر ابتلا بیشتر به سرطان قرار دارید. اگر سیگاری هستید، ترک آن تا حد قابل ملاحظه ای احتمال اجتناب از سرطان مثانه را کاهش می دهد.

ترک سیگار به دور ماندن از مواد شیمیایی مضر کمک می کند. اگر در بخش تولید یا در آزمایشگاه کار می کنید، روندهای ایمنی را برای اجتناب از قرار گرفتن در معرض عوامل مشکل آفرین رعایت کنید.

• برای اجتناب از چاقی، مقدار زیادی میوه و سبزیجات بخورید.

میوه ها و سبزیجات رنگی، غنی از آنتی اکسیدان می باشند که بر اساس تحقیقات، نقش آن ها در کاهش خطر ابتلا به سرطان مثانه اثبات شده است. در سوی دیگر این طیف، پروتئین های پر چرب، مثل گوشت گاو یا خوک، باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان مثانه می شود. از مصرف بیش از حد گوشت قرمز خودداری کرده و پروتئین های کم چرب تر مثل ماهی و مرغ استفاده کنید.