سرطان آلت تناسلی مرد

سرطان آلت تناسلی مرد یک بیماری نادر است. ولی اگر شما در معرض خطر این بیماری باشید، تشخیص زود هنگام آن بسیار حائز اهمیت است. اطلاعات ارائه شده در اینجا می تواند به شما کمک کند تا مدت ها قبل از اینکه این بیماری برای زندگی شما تهدید کننده باشد، آن را شناسایی کنید. لازم به ذکر است که دکتر سعید موحد در درمان این بیماری از تخصص و تجربه بسیار بالایی برخوردار است.

سرطان آلت تناسلی مرد

آلت تناسلی مرد در حالت نرمال چگونه عمل می کند؟

نقش های اصلی آلت تناسلی، حمل ادرار به خارج از بدن و حمل اسپرم به داخل واژن زن می باشد. سه لوله در داخل آلت تناسلی مرد وجود دارد. یکی از آن ها پیشابراه نامیده می شود. این یک لوله تو خالی است که ادرار را از مثانه از طریق آلت تناسلی به خارج از بدن هدایت می کند. لوله های دوم corpora cavernosa می باشند. این لوله ها نرم و اسفنجی بوده و از خون پر شده اند تا در موقع نعوظ، آلت تناسلی را در حال نعوظ قرار دهند. این سه لوله با یک پوشش فیبروز بسیار سفت در یکجا پوشش داده شده اند.

علائم سرطان آلت تناسلی مرد

هرقدر سرطان آلت تناسلی زودتر در شخص تشخیص داده شود، بهتر است. با تشخیص زودهنگام این بیماری شانس درمان موفق و دستیابی به علاج بیشتر است. اگر تشخیص به تاخیر بیافتد، بیماری بدتر می شود. درمان برای بیماری پیشرفته، از موفقیت بسیار کمی برخوردار بوده و نا امید کننده است.

با لمس کردن و نگاه کردن به آلت تناسلی خود در هنگام ادرار کردن، می توانید به شناسایی علائم زودهنگام بیماری کمک کنید. مردانی که ختنه نشده اند، بیشتر در معرض خطر سرطان آلت تناسلی قرار دارند.

در صورتی که یکی از علائم زیر را در پوست ختنه گاه اندام تناسلی، شفت یا نوک آن مشاهده کردید، باید به پزشک مراجعه کنید:

• ناحیه ای از پوست، ضخیم شده یا رنگ آن تغییر کرده باشد.
  • برآمدگی در آلت تناسلی شکل گرفته باشد.
  • دردی در آلت تناسلی خود احساس کنید که توام با درد باشد.
  • جوش های قرمز نرم و مخملی ایجاد شده باشد.
  • برآمدگی های کوچک پوسته شده ایجاد شده باشد.
  • توده های صاف به رنگ آبی مایل به قهوه ای شکل گرفته باشد.
  • در زیر پوست ختنه گاه آلت تناسلی ترشحات بد بو خارج شود.
  • تورم در ناحیه تناسلی احساس شود.

بیشتر این علائم می تواند در اثر عفونت قارچی یا باکتریایی یا حتی واکنش های آلرژیک ایجاد شود. همه این ها به وسیله پمادها و کرم های ضد قارچ یا ضد باکتری قابل رفع می باشد. ولی توده های رشد کرده که بازگشت داشته و دردناک باشند، و بهبود پیدا نکنند، باید تا زمان اثبات خلاف آن به عنوان توده های سرطانی فرض شوند.

علل سرطان آلت تناسلی آقایان

تصور بر این است که تومورهای آلت تناسلی مرد در اثر به دام افتادن مایعات بدن در پوست ختنه گاه به وجود می آیند. اگر این مایعات بر یک مبنای منظم شسته نشده و از محل پاک نشوند، می توانند تاثیرات سرطان زایی را بر جای گذارند. مردان مسن و افراد سیگاری در معرض خطر بیشتر سرطان آلت تناسلی قرار دارند. موقعیت هایی از قبیل ایدز نیز به بروز سرطان آلت تناسلی منجر می شود.

علت رایج دیگر، ویروس HPV می باشد. این ویروس از طریق رابطه جنسی قابل انتقال می باشد. آنتی بادی های HPV-16  در بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان آلت تناسلی یافت شده اند. معلوم شده است که HPV نقش مهمی را در سرطان دهانه رحم نیز ایفا می کند.

مردانی که بهداشت ناحیه تناسلی خود را به خوبی رعایت می کنند وآن هایی که ختنه شده اند، کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی قرار دارند.

تشخیص سرطان آلت تناسلی مرد

سرطان آلت تناسلی از طریق نمونه برداری قابل تشخیص می باشد. در این روند، نمونه بافت کوچکی از آلت تناسلی برداشته شده و در زیر میکروسکوپ مورد بررسی قرار می گیرد. اگر سلول ها شبیه به سلول های سرطانی باشند، مرحله بندی انجام می شود.

سیستم مرحله بندی TNM سیستمی است که اغلب مورد استفاده قرار می گیرد. T به معنی قرار داشتن تومور در مرحله اولیه، N به معنی گسترش تومور به گره های لنفاوی مجاور و M به معنی ماتستاز یعنی گسترش تومور به بافت های دیگر می باشد.

همچنین سلول ها دارای درجه بندی می باشند. این معیاری برای تعیین میزان ناهنجاری سلول ها می باشد. درجه اغلب بوسیله اعداد 1 تا 4 نشان داده می شود. هر قدر عدد بالاتر باشد، سلول ناهنجارتر به نظر خواهد رسید. درجات بالاتر سرطان، در مقایسه با درجات پایین تر آن، سریعتر رشد کرده و گسترش پیدا می کنند.

درمان سرطان آلت تناسلی آقایان

اگر سرطان آلت تناسلی زود تشخیص داده شود، با موفقیت و ریسک کمتر، قابل درمان می باشد. اگر تومور در سطح پوست باشد، با کرم های پوستی قابل درمان است. این کرم دارای عوارض جانبی اندکی می باشد. پرتوتابی بیرونی نیز درمانی برای آسیب ها و ضایعه های کوچک می باشد.

اگر ضایعه بزرگ تر باشد ولی اندازه آن از اندازه یک نخود فراتر نرفته باشد، یک برش کوچک موضعی ایجاد می شود. این نوعی جراحی است که در آن لایه هایی از بافت ناهنجار تا زمان رسیدن به بافت نرمال، با تراش داده شدن برداشته می شوند. با استفاده از هر دوی این روش ها، آلت تناسلی مرد نرمال به نظر رسیده و می تواند کار خود را به طور عادی انجام دهد. ولی برای پیشگیری از عود، جلسات فالوآپ منظم و دقیق الزامی می باشد. کوچک بودن ضایعه ها به این معنی است که سرطان هنوز به گره های لنفاوی گسترش پیدا نکرده است. به همین دلیل برداشتن گره های لنفاوی الزامی نمی باشد.

اگر ضایعه ها بزرگ تر باشند، بافت بیشتری باید برداشته شود. ترکیبی از جراحی، پرتودرمانی و شیمی درمانی مورد نیاز می باشد. در مواردی که در آن سرطان پیشرفته تر شده است، کل آلت تناسلی باید برداشته شود.

تشخیص زودهنگام بسیار حائز اهمیت است. این امر نتایج بهتر را تضمین می کند.

بعد از درمان

بعد از درمان، پزشک شما را به دقت تحت نظر خواهد داشت. در طول ویزیت های فالوآپ، پزشک به دنبال علائم جدید سرطان می گردد و به شما در مدیریت عوارض جانبی درمان کمک می کند. تقریباً همه درمان های سرطان دارای عوارض جانبی هستند. برخی از آن ها مدت زمان کوتاهی دوام داشته و برخی از آن ها تمام عمر بیمار همراه او خواهند بود.

تجربه بعد از درمان شما تا حد زیادی به مرحله سرطان در زمان یافت شدن آن بستگی دارد. علاج سرطان زمانی قطعی است که ضایعه ها، زودهنگام یافت شوند. هر چه تومور بیشتر پیشرفت کند، درمان از قطعیت کمتری برخوردار خواهد بود. اگر سرطان در مراحل آخر یافت شود، درمان باعث بروز عوارض جانبی می شود که مدیریت آن ها دشوار خواهد بود. درباره مشکلاتی که با آن ها روبرو می شوید و نیز سوالات و دغدغه هایی که به ذهن تان خطور می کند با تیم پزشکی تان گفتگو کنید.