زگیل تناسلی در مردان

اچ پی وی (پاپیلوما ویروس انسانی ) ازمتداول ترین عفونت های منتقل شونده، از راه جنسی می باشد ، این ویروس باعث ایجاد زگیل تناسلی در مردان و زنان می گردد. اچ پی وی معمولا در خانم ها بیشتر از آقایان شایع است. دکتر سعید موحد بهترین اورولوژیست زاهدان این مقاله را جهت بالا بردن اگاهی شما در این زمینه ، در اختیارتان قرار داده است. در صورتی که علائمی مشکوک را مشاهده نمودید به بهترین جراح و متخصص کلیه و مجاری ادراری در زاهدان مراجعه کنید.

زگیل تناسلی در مردان - دکتر موحد

علت ابتلا به زگیل تناسلی در مردان ؟

روش اصلی انتقال زگیل تناسلی در مردان ،معمولا از طریق رابطه جنسی می باشد . در موارد بسیار کمی این ویروس اگر روی پوست شخص وجود داشته باشد می تواند به پوست فرد دیگر منتقل گردد، احتمال انتقال از طریق پوستی به پوست دیگر نیز درهنگام رابطه جنسی بسیار بالاتر است.

چه مقدار احتمال مبتلا شدن به زگیل تناسلی در مردان وجود دارد ؟

به طور کلی 80% از اشخاصی که از لحاظ جنسی فعال هستند در معرض انتقال و درگیری با این بیماری می باشند .البته فاکتورهایی وجود دارد که این احتمال را بالا می برد. بالا بودن تعداد شریک های جنسی ، قادر خواهد بود احتمال مبتلا شدن مردان را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد. تا سال 2019 اکثرا خانم ها این واکسن را دریافت می کردند و این مساله باعث شده بود که احتمال شیوع و انتقال این بیماری هنوز از طریق رابطه جنسی بین مردان بسیار بالا باشد .

کدام دسته از اقایان در معرض ابتلا به HPV هستند؟

مردانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند ، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند و یا مبتلا به ایدز می باشند بیشتر در معرض مبتلا شدن به این ویروس قرار دارند.

علائم زگیل تناسلی

انواع مختلفی از ویروس اچ پی وی وجود دارد، اما به طور کلی آنها به دو دسته کم ریسک و پر ریسک تقسیم می گردند. برخی از ویروس های اچ پی وی تنها موجب برآمدگی های زگیل مانندی می گردند که بدون علائم و کوچک می باشند و خود به خود از بین می روند . نوعی دیگر از این ویروس ها انواع تهاجمی هستند که برای از بین رفتن آنها به روش های درمانی نیاز هست آنها همچنان می توانند عامل سرطان باشند .

نواحی شایع ابتلا به زگیل تناسلی در آقایان

اگر عفونتی در بدن مردان وجود دارد که درمان نمی شود، این احتمال وجود دارد که در یکی از اعضای زیر درگیر زگیل تناسلی باشند:

• آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • مقعد و گلو

اگر هرگونه علائمی را مشاهده کردید بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید.

زگیل تناسلی در مردان- دکتر موحد

درمان زگیل تناسلی مردان در زاهدان

تا به امروز درمان قطعی برای این مشکل پیدا نشده است اما یک سری از روش های درمانی وجود دارد که می تواند در مقابله با این زگیل ها مفید باشد. اگر دچار این مشکل هستید ، هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید ممکن است روش های دارویی یا موضعی را به شما پیشنهاد کند. روش های دیگر درمان ،در صورتی که مشکل با دارو برطرف نشود بررسی خواهند شد.
لازم به ذکر است در مقابله با زگیل های تناسلی آقایان که منجر به سرطان می گردند نیز، روش هایی برای درمان وجود دارد اما باید این کار در مراحل اول ابتلا انجام گیرد زیرا تاثیر پذیری بسیار بالاتری خواهد داشت. مراجعه به بهترین متخصص اورولوژی زاهدان می تواند بهترین رویکرد درمانی را برای افراد پیشنهاد نماید.

آیا ویروس اچ پی وی در آقایان موجب سرطان می شود ؟

اچ پی وی به طورکلی از عوامل ایجاد سرطان نمی باشد .اما باعث تغییراتی در سلول های بدن خواهد شد که در نهایت منجر به سرطان می شوند .شایع ترین انواع سرطان در مردان از طریق ویروس اچ پی وی، سرطان آلت تناسلی و مقعد می باشد.

پیشگیری از زگیل تناسلی در مردان :

در حال حاضر تنها راه پیشگیری از این موضوع ،استفاده از واکسن گارداسیل 9 است ،که کاملا افراد را دربرابر این ویروس ایمن خواهد کرد .البته رعایت نکات بهداشتی به هنگام برقراری رابطه جنسی نیز نکته بسیار مهمی است.

پیشگیری با واکسن ، واقعیت یا دروغ؟

• واکسن می تواند از افراد در مقابل ابتلا به زگیل تناسلی محافظت کند.
  • واکسن گارداسیل 9 برای جلوگیری از عفونت ویروس اچ پی وی جلوگیری کند.این واکسن برای مردان و زنان در سنین 9 الی 45 سال قابل استفاده می باشد.
  • این واکسن را در داروخانه ها و مراکز بهداشت می توان تهیه نمود. بهتر است که نوجوانان از سنین 12 الی 13 تزریق واکسن را انجام دهند تا از مبتلا شدن به این بیماری در آینده جلوگیری کنند.

آیا امکان بازگشت زگیل تناسلی وجود دارد؟

1. زگیل تناسلی پسران به دلیل ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به وجود می آید.انواع مختلفی از این ویروس وجود دارد.
  2. ویروس HPV می تواند در پوست باقی بماند و زگیل ها مجدد ظاهر شوند.
  3. زگیل تناسلی ممکن است بدون هیچگونه درمانی خود به خود از بین برود.اما از بین رفتن ان ممکن است چندین ماه طول بکشد.ویروس ممکن است فعال بماند و زگیل به صورت مجدد بازگردد.

روش های درمانی برای زگیل تناسلی در زاهدان

درمان زگیل تناسلی توسط بهترین اورولوژیست زاهدان تجویز می شود.نوع درمانی که پزشک انتخاب می کند بستگی به شکل ظاهری زگیل ها و ناحیه ای که در آن قرار گرفته اند، دارد.

آیا زگیل تناسلی خود به خود از بین می رود؟

زگیل های تناسلی ممکن است بدون درمان خاصی از بین بروند، اما این احتمال نباید افراد را از مراجعه به پزشک باز دارد، چرا که این تنها یک احتمال بوده و حتمی نیست؛ مورد دیگر اینکه درمان و پیگیری دوره درمانی می تواند موجب تسریع دوره بهبودی شود.

اینکه چه روش درمانی برای شما درنظر گرفته می شود، مشخصا به تشخیص پزشک متخصص وابسته است. بهترین اورولوژیست زاهدان با توجه به وضعیت سلامت و شدت بیماری، بهترین و مناسب ترین روش را برای شما در نظر خواهد گرفت. به طور کلی راه های خلاص شدن از شر این زائده های مزاحم، به دو روش کلی تقسیم می شوند:

1. درمان در خانه
  2. درمان در مطب پزشک

در روش درمان در منزل عموما از داروهای زیر استفاده می شود:

پودوفیلوکس یا پودوفیلوتوکسین که یک داروی موضعی بوده و موجب متوقف شدن رشد زگیل ها و بعد از مدتی افتادن آن ها می شود.

ایمی کیومود یک داروی محرک برای سیستم ایمنی بوده که با تقویت و بهبود آن، موجب مقابله بهتر بدن با ویروس اچ پی وی می گردد.

عصاره ی چای سبز حاوی سینکاتچین هاست که یک عامل ضد ویروس قوی می باشد.

زگیل تناسلی- دکتر سعید موحد

درمان در مطب پزشک

پزشک متخصص به تشخیص خود می تواند یک یا چند مورد از درمان های زیر را برای بیمار خود در نظر بگیرد:

پماد یا کرم ها

معمولا این دارو را اشخاص می توانند به تنهایی استفاده کنند و با توجه به نوع زگیل تناسلی از یک تا چندین هفته ممکن است طول بکشد.اما گاهی نیاز به دخالت پرستار جهت قرار دادن دارو بر روی این نواحی وجود دارد .روش های درمانی ممکن است حس سوختگی ، ناراحتی و درد را به همراه داشته باشند.

برش و جراحی

در این روش زگیل ها طی یک جراحی، به طور کامل بریده و جدا می شوند.

الکتروکوتر

این روش با استفاده از جریان الکتریسیته اقدام به سوزاندن عروق خون رسان به زگیل ها می کند.

لیزر درمانی

با استفاده از نور لیزر اقدام به برداشتن زگیل های تناسلی می شود.

فریزکردن با روش کرایوتراپی یا سرمادرمانی

یک روش غیر تهاجمی است که برای ضایعات پوستی غیر سرطانی کاربرد دارد. در این روش با استفاده از نیتروژن مایع زگیل های تناسلی از بین می روند.گاهی اوقات نیاز به تکرار روش درمانی برای چندبار وجود دارد .این روش درمانی نیز ممکن است دردناک باشد.درمان ممکن است ماه ها و هفته ها طول بکشد و زگیل تناسلی گاهی باز می گردد . در برخی از افراد تکنیک های درمانی موثر واقع نمی شود.درمان قطعی برای زگیل تناسلی وجود ندارد اما این ممکن است که بدن در برابر این ویروس تا مدت خیلی زیادی مقاومت کند.

چنانچه هیچ کدام از روش های بالا جواب نداده و موثر واقع نشوند، آخرین راه درمان برای پزشک تزریق داروهای ضد ویروسی مثل اینترفرون ها به خود زگیل هاست.این اینترفرون ها باعث تحریک سیستم ایمنی و افزایش مقاومت بدن می شود.