جراحی وازکتومی

جراحی وازکتومی نوعی کنترل بارداری در مردان است که انتقال اسپرم به منی را مسدود و موجب ناباروری در مردان می شود . این کار با بریدن و مسدود کردن لوله هایی که اسپرم را حمل می کنند انجام می شود. وازکتومی ریسک کمی داشته و معمولاً می توان آن را به صورت سرپایی تحت بی حسی موضعی انجام داد.قبل از جراحی وازکتومی باید مطمئن شوید که در آینده قصد ندارید بچه دار شوید. اگرچه بازگرداندن وازکتومی امکان پذیر است ولی باید به عنوان شکلی از کنترل بارداری دائمی در مردان در نظر گرفته شود. وازکتومی عاملی برای انتقال عفونت های ناشی از روابط جنسی به شمار نمی آید. شما می توانید با مراجعه به دکتر سعید موحد بهترین اورولوژیست زاهدان از ایشان در رابطه با این مشکل مشورت کنید و آن را درمان نمایید.

جراحی وازکتومی - دکتر سعید موحد

هدف از انجام جراحی وازکتومی چیست؟

• وازکتومی ، یک گزینه بی خطر و موثر برای کنترل بارداری در مردانی می باشند که مطمئن هستند قصد بچه دار شدن در آینده را ندارند.
  • وازکتومی در جلوگیری از بارداری ، تقریباً 100 درصد موفق است.
  • وازکتومی یک جراحی سرپایی با ریسک یا عوارض جانبی کم می باشد.
  • هزینه وازکتومی در مقایسه با داروهای کنترل بارداری دراز مدت در زنان ، بسیار کمتر است.
  • وازکتومی به این معنی است که قبل از داشتن روابط جنسی، دیگر نیازی نیست اقداماتی از قبیل استفاده از کاندوم را برای کنترل بارداری انجام دهید.

خطرات عمل وازکتومی چیست؟

به گفته بهترین اورولوژیست زاهدان، دکتر سعید موحد یک دغدغه بالقوه در وازکتومی این است که شاید شما بعداً نظرتان در خصوص فرزند دار شدن تغییر کند. هرچند برگرداندن وازکتومی امکان پذیر است ولی هیچ تضمینی برای اثر بخش بودن آن وجود ندارد. جراحی برای برگرداندن وازکتومی ، بسیار پیچیده تر از خود وازکتومی بوده و هزینه آن نیز بیشتر است و در برخی موارد، ثمربخش  نخواهد بود.اگر شما درد شدید بیضه یا بیماری های بیضه دارید، داوطلب خوبی برای وازکتومی در زاهدان به شمار نمی آیید. در اکثر مردان، وازکتومی عوارض جانبی قابل ملاحظه ای را ایجاد نمی کند و بروز عوارض جدی نیز در آن بسیار نادر است. برخی عوارض جانبی بعد از جراحی وازکتومی عبارتند از:

• خونریزی و ایجاد لخته خون ( هماتوم) در داخل پوست بیضه
  • خون در منی
  • کبودی بیضه
  • عفونت در محل جراحی
  • درد و ناراحتی متوسط
  • تورم

برخی عوارضی که به باور دکتر سعید موحد ممکن است بعداً و در اثر جراحی وازکتومی اتفاق بیافتد عبارتند از:

• التهاب ایجاد شده در اثر نشت اسپرم.
  • درد مزمن، که می تواند در 1 تا 2 درصد افرادی که تحت جراحی قرار گرفته اند اتفاق بیافتد.
  • تشکیل مایعات در بیضه که می تواند باعث درد خفیفی شود که با انزال، شدت می یابد.
  • بارداری؛ در شرایطی که وازکتومی ، موفقیت آمیز نمی باشد که البته این مورد بسیار نادر است.
  • یک کیست غیر عادی که به اندازه کوچک در لوله واقع در قسمت فوقانی بیضه، بوجود آمده و اسپرم را جمع کرده و انتقال می دهد.
  • یک کیسه پر از مایع دراطراف بیضه که باعث تورم در کیسه بیضه می شود.

نکاتی در مورد جراحی وازکتومی از زبان دکتر موحد

بسیاری از مردان نگران این موضوع هستند که وازکتومی باعث بروز مشکلات جدی در آن ها شود ولی این ترس، بی دلیل است.

• وازکتومی بر روی عملکرد جنسی ، هیچ تاثیری نمی گذارد. یک وازکتومی، جنسیت و مردانگی را به هیچ عنوان بجز حذف قابلیت پدر شدن، از فرد نمی گیرد. حتی گزارش شده است که مردان بعد از وازکتومی، دارای لذت جنسی بیشتری هستند.
  • جراحی وازکتومی، به طور دائمی به اندام های جنسی شما آسیب نمی زند. خطر آسیب دیدن بیضه، آلت تناسلی و دیگر بخش های سیستم تولید مثل در طول جراحی، وجود ندارد. در موارد بسیار نادر، نرسیدن خون کافی می تواند باعث از بین رفتن بیضه شود ولی در صورت ماهر بودن جراح، بروز چنین آسیبی، غیر ممکن است.
  • وازکتومی خطر بروز برخی سرطان های خاص را افزایش نمی دهد. اگرچه نگرانی هایی در خصوص ارتباط بین وازکتومی و سرطان بیضه یا پروستات در گذشته وجود داشته است ولی این ارتباط، اثبات نشده است.
  • وازکتومی خطر بیماری های قلبی را افزایش نمی دهد. مثل مورد مربوط به سرطان، هیچ ارتباطی بین وازکتومی و مشکلات قلبی نیز یافت نشده است .
  • وازکتومی باعث درد شدید نمی شود. در طول جراحی در اثر کشش، درد جزئی احساس می شود ولی احساس درد شدید، بسیار نادر است. هر چند ممکن است بعد از جراحی اندکی درد داشته باشید ولی در بیشتر مردان، درد جزئی بوده و بعد از چند روز از بین می رود.

چگونه برای جراحی وازکتومی در زاهدان آماده شویم؟

برای انجام جراحی وازکتومی نزد بهترین پزشک اورولوژیست زاهدان، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

• غذا و دارو : پزشک از شما می خواهد تا مصرف برخی داروها از قبیل آسپرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و دیگر داروهای رقیق کننده خون از چندین روز قبل از جراحی ترک کنید.
  • لباس و آیتم های شخصی : لباس زیر جذبی را برای پوشیدن بعد از روند به منظور پشتیبانی از کیسه بیضه و به حداقل رساندن تورم به همراه بیاورید.

ملاحظات دیگر :

• در روز جراحی دوش بگیرید یا حمام کنید. حتماً ناحیه تناسلی خود را کامل بشویید.
  • از یکی از دوستان یا نزدیکان خود بخواهید تا به منظور اجتناب از حرکت و وارد آمدن فشار، مسئولیت رانندگی و بازگرداندن شما به منزل را بر عهده گیرد.

اقدامات قبل از روند جراحی وازکتومی

قبل از وازکتومی پزشکی جلسه ملاقاتی را با شما برگزار کرده و با شما در خصوص مناسب بودن انتخاب این روند صحبت می کند. همچنین در خصوص موضوعاتی از قبیل دائمی بودن وازکتومی و صحیح نبودن انتخاب این گزینه در صورت تمایل به پدر شدن در آینده گفتگو می شود. وی همچنین در خصوص روش های دیگر کنترل بارداری موجود و نیز روند جراحی، ریکاوری و عوارض جانبی آن اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار می دهد.

مراقبت های بعد از وازکتومی در زاهدان

پس از وازکتومی شما اندکی کبودی، تورم و درد را تجربه می کنید که اغلب ظرف چند روز بهبود می یابد. پزشک دستوراتی را در خصوص ریکاوری در اختیار شما قرار می دهد که به شرح زیر می باشد:

• در صورت مشاهده علائم عفونت از قبیل ترشح خون از ناحیه جراحی، تب بالای 38 درجه سانتی گراد و وخیم شدن درد و تورم با پزشک تماس بگیرید.
  • با استفاده از پانسمان و پوشیدن لباس زیر تنگ به مدت 48 ساعت بعد از جراحی وازکتومی در زاهدان از کیسه بیضه خود مراقبت کنید.
  • در دو روز اول بعد از جراحی بر روی ناحیه درمان کمپرس یخ قرار دهید.
  • فعالیت بعد از جراحی را محدود کرده و به مدت 24 ساعت استراحت کنید. پس از سپری شدن 2 تا 3 روز می توانید فعالیت های سبک را انجام دهید ولی از ورزش کردن، بلند کردن اجسام سنگین و انجام کارهای سنگین به مدت 1 هفته خودداری کنید. فعالیت زیاد باعث احساس درد و خونریزی در داخل کیسه بیضه می شود.
  • از فعالیت های جنسی به مدت 1 هفته خودداری کنید.

وازکتومی تا چه میزان موثر و کارساز است؟

روندهای وازکتومی تقریباً 100 درصد موثر می باشد. در برخی موارد نادر، لوله ها دوباره به هم متصل می شوند. اگر این اتفاق بیافتد، اسپرم از بدن شما خارج شده و باعث بارداری می شود. اسپرم حتی بلافاصله بعد از وازکتومی نیز می تواند به میزان اندکی از بدن خارج شود.  حتماً تست فالوآپ را به منظور کنترل اجرای صحیح روند و توقف استفاده از روش های دیگر کنترل بارداری انجام دهید.

روش های مختلف جراحی وازکتومی در زاهدان

• روش متعارف : در این نوع وازکتومی ، پزشک برشی را در کیسه بیضه جهت دستیابی به دو لوله ایجاد می کند. هر لوله، لوله برنده منی نامیده می شود و شما در هر بیضه خود یکی از آن لوله ها را دارید. پزشک تکه کوچکی از هر لوله را برداشته و شکاف کوچکی بین دو سر آن بر جای می گذارد. وی سر هر لوله را با بخیه می بندد. بدین ترتیب اسپرم قادر به رسیدن به منی یا خروج از بدن نمی باشد.
  • وازکتومی بدون اسکالپل : پزشک یک سوراخ کوچک را در پوست ایجاد کرده، آن را باز کرده و هر لوله برنده منی را به سمت بالا به بیرون می کشد. سپس آن را بریده و با بخیه می بندد.

آیا برگشت وازکتومی امکان پذیر است؟

می توان وازکتومی را برگرداند ، ولی روند همیشه موفق نیست. شانس شما برای برگرداندن وازکتومی بلافاصله بعد از اجرای روند بیشتر است.اگر برگشت وازکتومی ظرف 10 سال بعد از وازکتومی انجام شود، نرخ موفقیت 55 درصد است. این نرخ در صورت اجرای برگشت وازکتومی بیش از ده سال پس از وازکتومی ، به 25 درصد کاهش می یابد. حتی اگر جراح اتصال مجدد لوله های برنده منی را مدیریت کند، باز هم بارداری غیر ممکن خواهد بود. بنابراین قبل از تصمیم به انجام آن خوب فکر کنید.

سوالات متداول در رابطه با این جراحی

چه کسانی می توانند در زاهدان جراحی وازکتومی را انجام دهند؟

اگر قطعاً اطمینان دارید که قصد فرزند دار شدن را نداشته و این تصمیم دائمی است، می توانید این روند را انجام دهید.هرچند برگشت وازکتومی امکان پذیر است ولی همیشه موفقیت آمیز نیست. حتی با یک جراحی موفق، گاهی پدر شدن شما غیر ممکن خواهد بود.

آیا انجام روند در صورت مجرد بودن امکان پذیر است؟

اگر زیر 30 سال هستید، بسیاری از جراحان به دلیل وجود برخی پیامدها و احتمال پشیمان شدن شما، از انجام این جراحی خودداری می کنند.

آیا وازکتومی بر روی رابطه جنسی تاثیر گذار است؟

بعد از یک جراحی وازکتومی موفق بیضه های شما به تولید هورمون مردانه ( تستسترون) درست مثل قبل از روند ادامه می دهند.رابطه جنسی، حس و توانایی شما برای نعوظ تحت تاثیر قرار نخواهد گرفت. تنها تفاوت این است که هیچ اسپرمی در منی شما وجود نخواهد داشت. بدن شما همچنان به تولید اسپرم خود ادامه می دهد، ولی این اسپرم ها بدون بروز هیچگونه آسیبی توسط بدن خود شما جذب می شوند.

آیا عقیم شدن از نظر احساسی تاثیری بر روی فرد می گذارد؟

تصمیم گیری برای انجام وازکتومی تصمیم بزرگی است و باید به دقت در مورد آن فکر کنید. اگر در مورد تصمیم خود مطمئن هستید، می توانید خود را در خصوص عدم تمایل به پدر شدن و احتمال باروری مجدد متقاعد کنید.

آیا جراحی وازکتومی در زاهدان می تواند باعث بروز سرطان شود؟

اگرچه سرطان پروستات و بیضه می تواند در مردانی که وازکتومی انجام داده اند رخ دهد ولی تحقیقات نشان می دهد که وازکتومی خطر ابتلا به سرطان را افزایش نمی دهد.

آیا می توان از IVF برای پدر شدن استفاده کرد؟

اگر شما جراحی وازکتومی انجام داده اید و بعداً تصمیم به پدر شدن می گیرید، می توانید از IVF استفاده کنید. برای انجام این کار جراح از بیضه های شما اسپرم می گیرد و آن را برای بارور کردن تخم شریک جنسی شما مورد استفاده قرار می دهد.

مزایای وازکتومی

وازکتومی یکی از عمل‌هایی است که در مقایسه با معایب خود، مزایای بیشتری دارد. در زیر به برخی از مهم‌ترین فواید آن اشاره می‌شود:

• وازکتومی تقریباً به نسبت ۱۰۰ درصد در جلوگیری از بارداری مؤثر است.
  • این عمل جراحی سرپایی و کم‌خطر است که بدون عوارض یا با عوارض کمی همراه است.
  • دوره نقاهت پس از وازکتومی کوتاه است و زندگی فرد را مختل نمی‌کند.
  • هزینه این عمل به مراتب کمتر از هزینه وازکتومی در زنان یا استفاده طولانی مدت از داروهای جلوگیری از بارداری است.
  • تنها یک عمل جراحی برای تمام عمر کافی است و نیازی به تکرار ندارد.
  • این عمل هیچ تأثیری بر روی انزال، ارگاسم و به طور کلی زندگی جنسی فرد ندارد و تنها از بارداری جلوگیری می‌کند.

مخاطرات وازکتومی چیست؟

وازکتومی یک عمل جراحی بی‌خطر است و به طور عمومی عوارض خاصی ندارد. با این حال، همانند هر عمل جراحی دیگری، ممکن است در کنار مزایای آن، معایبی نیز وجود داشته باشد که به زیر معرفی می‌شوند:

• کبودی
  • التهاب
  • عفونت در محل جراحی
  • احساس درد یا فشار در بیضه
  • گرانولوم اسپرم (تجمع اسپرم‌های باقیمانده به شکل غده‌ای کوچک)
  • اسپرماتوسل (کیست اسپرم در اپی‌دیدیم)
  • هیدروسل (کیست پر از مایعات در اطراف بیضه)

این عوارض خفیف به طور معمول پس از گذشت مدتی کوتاه از بین می‌روند و معمولاً دلیل نگرانی نمی‌باشند. با این حال، در صورت افزایش شدت عوارض، بهتر است به پزشک مراجعه کنید یا با یک دکتر وازکتومی مشورت کنید. تنها حدود ۱ تا ۲ درصد از مردان ممکن است درد مزمن ناشی از این عمل را تجربه کنند. اگر به پزشک دسترسی ندارید، مشورت با یک دکتر اورولوژیست آنلاین نیز می‌تواند به شما کمک کند تا جلوی وخیم‌تر شدن عوارض را بگیرید.