جراحی ناباروری آقایان

تقریباً 1 زوج از هر 7 زوج نابارور هستند و این بدان معنی است که آن ها نمی توانند حتی بعد از داشتن رابطه های جنسی مکرر برای یک دوره 1 ساله یا بیشتر صاحب فرزند شوند. در نیمی از این زوجین، ناباروری مرد، حداقل نقش نسبی را ایفا می کند. ناباروری مرد می تواند در اثر تولید اسپرم کم ، عملکرد ناهنجار اسپرم یا انسدادهایی اتفاق بیافتد که از انتقال اسپرم جلوگیری می نمایند. بیماری ، آسیب دیدگی ، مشکلات سلامتی مزمن ، گزینه های سبک زندگی و فاکتورهای دیگر نیز در ناباروری مردان دخیل می باشند. ناتوانی در فرزند آوری ، امری ناامید کننده و استرس زا می باشد. دکتر سعید موحد ، بهترین اورولوژیست زاهدان ، برای مدیریت موقعیت هایی که باعث بروز مشکلاتی در تولید اسپرم و در نتیجه ایجاد موانعی در مسیر باروری در مردان می شود ، بنا به تشخیص صورت گرفته خود گاهی جراحی ناباروری آقایان را توصیه می نماید. در زیر شرح کاملی از روش های جراحی برای درمان ناباروری مردان در اختیار شما قرار داده می شود.

 

جراحی ناباروری آقایان - دکتر موحد

 

واریکوسلکتومی (جراحی ناباروری آقایان)

اگر پزشک واریکوسل ، یعنی رگ بزرگ شده در کیسه بیضه را در شما تشخیص دهد، واریکوسلکتومی که یک از جراحی ناباروری آقایان است را توصیه می نماید. در طول این روند پزشک با روش جراحی، انسداد رگ یا رگ های تحت تاثیر قرار گرفته را رفع کرده و جریان خون را به رگ های سالم هدایت کرده و تولید اسپرم را بهبود می بخشد. واریکوسلکتومی را می توان به روش های مختلف انجام داد. در واریکوسلکتومی میکروسکوپی که با بی حسی یا بیهوشی عمومی انجام می شود، پزشک برش کوچکی را روی کانال کشاله ران ایجاد می کند. سپس از یک میکروسکوپ مخصوص برای بازکردن گره رگ ها در داخل طناب بیضه ای استفاده می کند. جراح برش را با بخیه می بندد و در همان روز جراحی می توانید به منزل بازگردید. ریکاوری معمولاً 1 تا 3 روز به طول انجامیده و پس از آن باید فعالیت خود را به مدت 2 هفته محدود نمایید.

امبولیزاسیون واریکوسل

نوع دیگر درمان جراحی ناباروری آقایان ، واریکوسل یعنی امبولیزاسیون واریکوسل، یک روند حداقل تهاجمی می باشد که خون را از واریکوسل بزرگ شده بر می گرداند. در طول روند یک کاتتر از طریق یک برش 2 تا 3 میلی متری در کشاله ران قرار داده می شود. کاتتر که یک لوله کوچک و بلند می باشد تا رگ بیضه نفوذ می کند. وقتی نوک کاتتر به رگ ناهنجار بیضه رسید، پزشک رگ را با تزریق مواد شیمیایی مخصوص برای منقبض کردن رگ مسدود می کند. این روند تحت اشعه X  که فلوروسکوپی نیز نامیده می شود انجام می پذیرد. این روش فشار در واریکوسل را کاهش داده و به خون اجازه می دهد تا در مسیرهای دیگر جریان یابد. این درمان تحت بی حسی ملایم انجام می شود و در همان روز می توانید به منزل بازگردید.

 

جراحی ناباروری آقایان - دکتر موحد

 

بخش بری مجرای انزالی پیشابراه

بخش بری مجرای انزالی پیشابراه در صورت انسداد، با هدف باز کردن مجرای انزال– لوله ای که منی را از بیضه به پیشابراه حمل می کند- انجام می شود. از این روش برای رفع انسدادی استفاده می شود که می تواند توانایی مرد برای واپراندن اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد. انسداد گاهی در اثر آسیب یا عفونت بیضه اتفاق می افتد. این روند معمولاً تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.  در طی جراحی ناباروری آقایان ، جراح دستگاه تلسکوپی بنام رزکتوسکوپ را در پیشابراه قرار داده و انسداد مجرا را رفع می کند. کاتتر برای مدت کوتاه تا بهبود ناحیه جراحی در پیشابراه می ماند. پزشک کیفیت منی را یک ماه بعد از روند، تجزیه و تحلیل کرده، حجم و تعداد اسپرم، شکل و تحرک آن ها را ارزیابی می نماید.

برگشت وازکتومی

گاهی اوقات برخی مردان ، خواهان برگرداندن وازکتومی – جراحی استفاده شده برای کنترل باروری با پیشگیری از آزاد شدن اسپرم در طول انزال – هستند. تکنیک های مختلفی را می توان برای این جراحی برگشتی برای کمک به بازیابی باروری از طریق ایجاد امکان جریان یافتن اسپرم مورد استفاده قرار داد. وازووازستومی تکنیکی در جراحی ناباروری آقایان لست که برای وصل کردن مجدد لوله های برنده منی برای حمل اسپرم از بیضه ها به پیشابراه در طول انزال می باشد. در طول وازوازستومی که با استفاده از یک میکروسکوپ قوی انجام می شود، سوراخی ایجاد می گردد تا اسپرم بتواند از طریق سر جدا شده ی لوله برنده منی حرکت کند. این روش در صورتی گزینش می شود که هر یک از لوله های برنده منی به اندازه کافی سالم باشند. سالم بودن لوله ها توسط پزشک تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام می شود.

 

جراحی ناباروری آقایان - دکتر موحد

 

استخراج اسپرم بیضه ای میکروسرجیکال

این روش که تحت عنوان microTESE نیز شناخته می شود، برای مردان دارای نواقص جدی در تولید اسپرم، توصیه می شود. دکتر سعید موحد ،  بهترین دکتر اورولوژی در زاهدان ،  پزشک متخصص به همراه متخصصان دیگر در حوزه باروری این روند را اجرا می نماید. در مردانی که دچار نقص های جدی در تولید اسپرم هستند، جراحی ناباروری آقایان ، تنها گزینه برای فرزندآوری می باشد. این روند تحت بی حسی یا بیهوشی عمومی انجام می شود. پزشک برش کوچکی را در کیسه بیضه ایجاد کرده و سپس یک میکروسکوپ قدرتمند را برای آزمایش دقیق بافت بیضه ها و یافتن بافت سالم که بتوان از آن اسپرم را استخراج نمود مورد استفاده قرار می دهد. جراح برش را با بخیه های غیر جذبی می بندد. شما می توانید در روز جراحی به منزل بازگردید ولی باید برخی فعالیت های خود را در هفته های پس از جراحی محدود نمایید.

دلایل عمده ناباروری آقایان :

  • تعداد ، اندازه ، شکل و تحرک اسپرم
  • انزال معکوس اسپرم
  • واریکوسل
  • داشتن بیضه های غیر متعارف
  • عدم تعادل هورمونی
  • مسدود بودن مجاری انتقال اسپرم
  • ناهنجاری های کروموزومی
  • مصرف برخی داروهای خاص و یا انجام عمل های جراحی قبلی
  • داشتن مشکلات در رابطه جنسی
  • برخی عفونت ها و بیماری ها مثل سرطان بیضه ، کلیه ، بیماری های مقاربتی
  • قرار گرفتن بیش از حد در معرض مواد شیمیایی صنعتی ، تابش اشعه های مضر و فلزات سنگین
  • استرس و چاقی
  • استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر

چه افرادی نیاز به جراحی ناباروری دارند ؟

در صورتی که به هر یک از مشکلات زیر دچار باشید ، کاندید خوبی برای انجام جراحی ناباروری آقایان در زاهدان ، هستند :

  • افرادی که به واریکوسل دچار هستند.
  • افرادی که به آزواسپرمی دچارند یعنی اسپرم متحرک در مایع منی وجود ندارد.
  • افرادی که به الیگوسپرمیا دچارند و تعداد اسپرم های آن ها کم است.
  • آقایانی که در انزال مشکل دارند.
  • مردانی که مجرای انزالی آن ها مسدود است.
  • افرادی که تمایل دارند وازکتومی قبلی را معکوس کنند.

مراحل ناباروری آقایان

دو نوع ناباروری در آقایان وجود دارد :

  • ناباروری اولیه : افرادی که بعد از گذشت 1 سال از رابطه جنسی محافظت نشده ، قادر به باروری نشده اند.
  • ناباروری ثانویه : افرادی که در گذشته موفق به فرزند آوری شده اند اما اکنون قادر نیستند.

گزینه های درمانی ناباروری مردان چیست ؟

درمان ناباروری در زاهدان ؛ در قدم اول به علت آن بستگی دارد. برای حل این مشکل گاهی می توان از گزینه های درمانی ترکیبی استفاده نمود. به صورت کلی گزینه های درمان ناباروری آقایان شامل موارد زیر است :

<strong> جراحی ناباروری آقایان : در مواردی که مجرای اسپرم مسدود باشد ، برای بهبود حرکت اسپرم و همچنین برای درمان انزال معکوس اسپرم ، انجام می شود.

داروها : برای عفونت های دستگاه تناسلی داروهایی مثل آنتی بیوتیک ها تجویز می شود.

درمان های جایگزینی هورمون مردانه : در مواردی که عدم تعادل هورمونی وجود داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

جستجو کنید

آخرین مقالات

اشتراک گذاری

نظرات

ثبت نام
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد درون خطی
دیدن همه سوالات