هیپوسپادیاس

هیپوسپادیاس یک نقص مادرزادی است که در آن سوراخ مجرای ادرار، به جای نوک، در زیر آلت تناسلی قرار دارد. مجرای ادرار، لوله ای است که از طریق آن، ادرار از مثانه و سپس از بدن خارج می شود.

جراح معمولاً آلت تناسلی را درمان کرده و شکل ظاهری طبیعی در آن ایجاد می کند. با یک درمان هیپوسپادیاس موفق، بیمار می تواند ادرار و تولید مثل نرمال داشته باشد.

علائم هیپوسپادیاس چیست؟

در هیپاسپودیاس ، سوراخ مجرای ادرار به جای نوک، در زیر آلت تناسلی قرار دارد. در بیشتر موارد، آن سوراخ در سر آلت تناسلی واقع شده است. در موارد نادرتر، این سوراخ در وسط یا پایه آلت تناسلی قرار گرفته است. این سوراخ به ندرت در زیر پوست بیضه قرار می گیرد.

علائم هیپوسپادیاس عبارتند از:

• سوراخ مجرای ادرار در مکانی غیر از نوک آلت تناسلی قرار دارد.
  • آلت تناسلی به سمت پایین خمیده است.
  • آلت تناسلی به این علت که تنها نیمه بالایی آلت تناسلی بوسیله غلفه پوشیده شده است، شکل کلاهک دار دارد.
  • در زمان ادرار کردن، ادرار پاشیده می شود.

زمان مناسب برای ملاقات پزشک

هیپوسپادیاس ، در بیشتر نوزادن بعد از تولد، هنگامی که هنوز در بیمارستان هستند تشخیص داده می شود. با این وجود، تشخیص تغییر مکان جزئی سوراخ مجرای ادرار، کاری ظریف و دشوار می باشد. در صورت دغدغه داشتن نسبت به شکل ظاهری آلت تناسلی فرزند خود یا در صورت وجود هرگونه مشکل در ادرار کردن با پزشک خود صحبت کنید.

هیپوسپادیاس

علل بروز هیپوسپادیاس چیست؟

هیپاسپودیاس ، در زمان تولد ( مادرزادی) نمایان می شود. با رشد آلت تناسلی در جنین، هورمون های خاصی شکل گیری مجرای ادرار و غلفه را تحریک می کنند. هیپوسپادیاس زمانی رخ می دهد که ناهنجاری در عملکرد این هورمون ها اتفاق افتاده و باعث رشد غیر عادی مجرای ادرار شود.

در اکثر موارد، علت دقیق هیپوسپادیاس نامعلوم است. گاهی اوقات علت، ژنتیکی است ولی عوامل محیطی نیز ایفای نقش می کنند.

فاکتورهای خطر بروز هیپوسپادیاس چیست؟

گرچه علت هیپوسپادیاس نامعلوم است ولی برخی فاکتورهای مرتبط با آن عبارتند از:

• تاریخچه خانوادگی
  • ژنتیک
  • بارداری بعد از ۳۵ سالگی
  • قرار گرفتن در معرض برخی مواد خاص در طول بارداری
  • عوارض عدم درمان هیپوسپادیاس چیست؟

درصورت عدم درمان هیپوسپادیـاس، مشکلات زیر ایجاد می شود:

• شکل ظاهری ناهنجار آلت تناسلی
  • مشکل یادگیری استفاده از توالت
  • خمیدگی ناهنجار آلت تناسلی در نعوظ
  • مشکلات مربوط به انزال ناقص

هیپوسپادیاس

هیپوسپـادیاس چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک می تواند هیپوسپادیاس را بر اساس آزمایش فیزیکی تشخیص دهد. او شما را به یک جراح متخصص برای ارزیابی بیشتر، معرفی می کند.

وقتی سوراخ آلت تناسلی، ناهنجار بوده و در آزمایش نتوان بیضه ها را حس کرد، شناسایی آلت تناسلی از نظر مذکر یا مونث بودن دشوار می باشد. در این صورت ارزیابی بیشتر، توسط تیم پزشکی، توصیه می شود.

درمان هیپوسپادیاس :

برخی انواع هیپوسپادیاس بسیار جزئی بوده و نیاز به جراحی ندارند. با این وجود، درمان معمولاً شامل جراحی برای تغییر مکان سوراخ آلت تناسلی و در صورت لزوم، صاف کردن بدنه آلت تناسلی می باشد. جراحی معمولاً بین ۶ تا ۱۲ ماهگی انجام می شود.

اگر آلت تناسلی غیر عادی بنظر برسد، ختنه نباید انجام شود. اگر در طول انجام ختنه، هیپوسپادیاس تشخیص داده شود، روند باید تکمیل شود. در هر حال، رجوع به یک اورولوژیست کودک، توصیه می شود.

جراحی هیپوسپادیاس :

بیشتر انواع هیپوسپادیاس، در یک مرحله جراحی سرپایی درمان می شود.

وقتی سوراخ مجرای ادرار نزدیک پایه آلت تناسلی باشد، جراح از پوست بدنه از غلفه یا داخل دهانه برای بازسازی کانال ادرار و قرار دادن آن در جایگاه مناسب استفاده می کند.

نتایج جراحی هیپوسپادیاس :

در اغلب موارد، جراحی بسیار موفقیت آمیز است. اغلب بعد از جراحی آلت تناسلی نرمال بنظر می رسد و ادرار کردن و تولیدمثل نرمال خواهد بود.

گاهی اوقات یک سوراخ در زیر آلت تناسلی رشد می کند که در آن یک کانال ادراری جدید بوجود آمده و باعث نشت ادرار می شود. بندرت در خصوص بهبود زخم یا جای زخم، مشکلی بوجود می آید.

مراقبت های پیگیری بعد از درمان هیپوسپادیاس :

بعد از جراحی بیمار باید چند جلسه توسط جراح ویزیت شود. پیگیری منظم توسط اورولوژیست کودک فرزند شما بعد از آموزش استفاده از توالت به کودک و در دوران بلوغ، به منظور کنترل بهبود و عوارض احتمالی، توصیه می شود.