همه چیز در مورد سرطان مثانه

سرطان مثانه زمانی آغاز می شود که سلول های ناهنجار در پوشش داخلی مثانه شروع به رشد کرده و به یک شیوه غیر قابل کنترل تکثیر شوند.

انواع مختلفی از سـرطان مثانه وجود دارد:

• کارسینوم ادراری که با نام رسمی کارسینوم سلول انتقالی شناخته می شود، رایج ترین شکل سرطان مثانه ( ۸۰ تا ۹۰ درصد) بوده و در سلول های مجاری ادراری در داخلی ترین لایه دیواره مثانه آغاز می شود.
  • کارسینوم سلول سنگ فرشی ( ۱ تا ۲ درصد) که در سلول های نازک و صاف پوشش دهنده مثانه آغاز می شود.
  • آدنوکارسینوم که شکل نادر (۱ درصد) سرطان مثانه بوده و در سلول های تولید کننده مخاط در مثانه آغاز شده و احتمالاً تهاجمی نیز می باشد.

سرطان مثانه

علائم سـرطان مثانه

رایج ترین علائم سرطان مثانه شامل موارد زیر می باشد:

• دشوار بودن تخلیه مثانه
  • حس سوزش در زمان ادرار کردن
  • نیاز مکرر به ادرار کردن
  • درد در حین ادرار کردن
  • درد در ناحیه کمر و پایین شکم

علل سرطان مثانه

برخی فاکتورهایی که می تواند خطر سـرطان مثانه را افزایش دهد عبارتند از:

• استعمال سیگار
  • بالا رفتن سن
  • قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص استفاده شده در رنگ کردن منسوجات، پتروشیمی و صنایع لاستیک
  • استفاده از داروی شیمی درمانی سیکلوفسفامید
  • درمان دیابت با استفاده از داروی پیوگلیتازون
  • سابقه فامیلی
  • عفونت های مزمن مجاری ادرار

تشخیص سرطان مثانه

تست هایی برای تشخیص سرطان مثانه در اختیار می باشد که عبارتند از:

• آزمایش داخلی : پزشک شما با وارد کردن انگشت پوشش داده شده با دستکش در واژن یا راست روده هر گونه علائم ناهنجار را حس می کند.
  • آزمایش خون : آزمایش خون برای کنترل سلامت عمومی انجام می پذیرد.
  • آزمایش ادرار : تست های ادرار به منظور کنترل وجود یا عدم وجود باکتری مورد استفاده قرار می گیرد. اگر در ادرار شما خون مشاهده شود، از شما خواسته می شود تا ظرف چند روز تعدادی آزمایش را انجام دهید. نتایج این آزمایشات برای کنترل سلول های سرطانی به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.
  • سی تی اسکن : سی تی اسکن تصاویر یه بعدی از چندین اندام از جمله مثانه را به طور همزمان تولید می کند که می تواند به شناسایی هرگونه تومور کمک کند.
  • سونوگرافی : اسکن های سونوگرافی تصاویری از اندام را تولید کرده و می تواند وجود و اندازه سرطان را نشان دهد. گاهی شناسایی تومورهای کوچک بوسیله سونوگرافی دشوار می باشد.

سرطان مثانه

سیستوسکوپی و بیوپسی

سیستوسکوپی یک روند رایج استفاده شده برای تشخیص سرطان مثانه از طریق آزمایش داخل مثانه با استفاده از یک لوله نازک مجهز به منبع نور و دوربین بنام سیستوسکوپ می باشد. اگر بافت های ناهنجار شناسایی شوند، نمونه برداری از بافت ( بیوپسی) انجام می شود.

بعد از تشخیص سرطان مثانه چه اتفاقی می افتد؟

بعد از تشخیص سرطان مثانه فرد دچار غم، سردرگمی و اضطراب می شود.  این واکنش ها کاملاً نرمال هستند. با پزشک، خانواده و دوستان درباره گزینه های درمان صحبت کرده و اطلاعات مورد نیاز را کسب کنید.

به منظور اطمینان از دریافت بهترین مراقبت، پزشک شما تیمی از متخصصان را جهت برنامه ریزی و خلق طرح درمان شما بر اساس سلامت عمومی، میزان پیشرفت سرطان و ترجیحات و نیازهای شما، تشکیل می دهد.

درمان سرطان مثانه

تعیین مرحله، دامنه پیشرفت سرطان در بدن شما را شرح می دهد.

رایج ترین سیستم تعیین مرحله استفاده شده برای سرطان مثانه سیستم TNM می باشد که مرحله سرطان را از مرحله ۱ تا مرحله ۴ شرح می دهد. تعیین مرحله سرطان به پزشک در طراحی بهترین درمان برای شما کمک می کند.

انواع درمان سـرطان سینه

سرطان های مثانه سطحی با جراحی و ایمونوتراپی یا گاهی اوقات شیمی درمانی در مثانه قابل درمان می باشد.

جراحی

جراحی ( برداشتن مجاری ادرار) با استفاده از سیستوسکوپ که دارای یک حلقه سیمی می باشد انجام می شود. پزشک از این تکنولوژی برای برداشتن تومور استفاده می کند. روش های دیگر کشتن سلول های سرطان شامل سوزاندن پایه تومور یا استفاده از لیزر پر انرژی برای تخریب و کشتن این سلول ها می باشد.

ایمونوتراپی

سرطان های غیر تهاجمی مثانه با ایمونوتراپی قابل درمان می باشند. واکسنی به نام Bacillus Calmetter-Guerin که برای پیشگیری از مرض سل ساخته شد، برای تحریک سیستم ایمنی به منظور متوقف ساختن یا به تعویق انداختن سرطان مثانه استفاده می شود.

شیمی درمانی

داروهای شیمی درمانی برای تخریب یا آسیب زدن به سلول های سرطان مورد استفاده قرار می گیرند. برای سرطان های مثانه غیر تهاجمی، داروهای شیمی درمانی در مثانه چکانده می شوند.

سرطان های تهاجمی مثانه عموماً با جراحی درمان می شوند، هرچند پرتودرمانی ( رادیوتراپی) نیز به عنوان یک درمان جایگزین مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر جراحی گزینه مورد نظر نباشد، سرطان با پرتودرمانی به همراه شیمی درمانی یا بدون آن، یا تنها با استفاده از شیمی درمانی انجام می شود.

مراقبت های تسکین دهنده موقتی

در برخی موارد سـرطان مثانه ، تیم پزشکی تان با شما درباره مراقبت های تسکین موقتی گفتگو می کند.

مراقبت های تسکین موقتی با هدف بهبود کیفیت زندگی از طریق تسکین علائم سرطان بدون تلاش برای علاج بیماری انجام می شود.

درمان تسکین موقتی علاوه بر کند کردن سرعت سرطان مثانه ، می تواند درد را تسکین داده و به مدیریت علائم کمک کند. درمان شامل رادیوتراپی، شیمی درمانی یا دیگر دارو درمانی ها خواهد بود.

پیشگیری از سرطان مثانه

هرچند پیشگیری از سرطان مثانه امکان پذیر نیست ولی کاهش خطرات آن با توقف مصرف سیگار و ترک آن و اجتناب از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص، امکان پذیر می باشد.

تیم درمان سـرطان مثانه

تیم درمان شما بر حسب درمان تان شامل تعداد مختلفی از پزشکان از قبیل موارد زیر می باشد:

• پزشک عمومی : سلامت عمومی شما را کنترل کرده و با متخصصان دیگر جهت هماهنگ کردن درمان همکاری می نماید.
  • اورولوژیست : در درمان بیماری سیستم ادرار ( زنان و مردان ) و سیستم تولید مثل مردان تخصص دارد
  • انکولوژیست پرتوتابی : درمان پرتودرمانی را تجویز کرده و هماهنگ می نماید
  • انکولوژیست دارویی : دوره شیمی درمانی را تجویز کرده و هماهنگ می کند.
  • هماهنگ کننده مراقبت های سرطان : که مراقبت را هماهنگ کرده و با تیم چند زمینه ای همکاری کرده و از شما و خانواده تان در سراسر درمان حمایت می کند

پیش بینی سـرطان مثانه

پیش بینی دوره دقیق بیماری سرطان مثانه برای پزشکان غیر ممکن می باشد چون این امر به پیامدهای شخصی هر فرد وابسته است. با این وجود، پزشک شما نتیجه احتمالی بیماری تان را بر اساس نوع سرطانی که به آن مبتلا هستید، نتایج تست، سرعت رشد تومور، سن، وضعیت سلامت و تاریخچه پزشکی تان پیش بینی می کند.

بیماری سرطان مثانه در صورت تشخیص زودهنگام قبل از پیشرفت آن به خارج از مثانه به خوبی قابل درمان می باشد.