اچ پی وی (پاپیلوما ویروس انسانی ) ازمتداول ترین عفونت های منتقل شونده، از راه جنسی می باشد ، این ویروس باعث ایجاد زگیل تناسلی در مردان و زنان می گردد. اچ پی وی معمولا در خانم ها بیشتر از آقایان شایع است. دکتر سعید موحد این مقاله را جهت بالا بردن اگاهی شما در این زمینه ، در اختیارتان قرار داده است.

زگیل تناسلی در مردان

مردان چگونه به زگیل تناسلی مبتلا می شوند ؟

روش اصلی انتقال زگیل تناسلی ،معمولا از طریق رابطه جنسی می باشد . در موارد بسیار کمی این ویروس اگر روی پوست شخص وجود داشته باشد می تواند به پوست فرد دیگر منتقل گردد، احتمال انتقال از طریق پوستی به پوست دیگر نیز درهنگام رابطه جنسی بسیار بالاتر است.

چند مقدار احتمال مبتلا شدن به زگیل تناسلی در مردان امکان پذیر است ؟

به طور کلی ۸۰% از اشخاصی که از لحاظ جنسی فعال هستند در معرض انتقال و درگیری با این بیماری می باشند .البته فاکتورهایی وجود دارد که این احتمال را بالا می برد. بالا بودن تعداد شریک های جنسی ، قادر خواهد بود احتمال مبتلا شدن مردان را به میزان بسیار زیادی افزایش دهد. تا سال ۲۰۱۹ اکثرا خانم ها این واکسن را دریافت می کردند و این مساله باعث شده بود که احتمال شیوع و انتقال این بیماری هنوز از طریق رابطه جنسی بین مردان بسیار بالا باشد .

افرادی که کاندیدای مناسب تری برای ابتلا به زگیل تناسلی هستند:

مردانی که سیستم ایمنی ضعیف تری دارند ، داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می کنند و یا مبتلا به ایدز می باشند بیشتر در معرض مبتلا شدن به این ویروس قرار دارند.

نشانه های زگیل تناسلی چیست ؟

انواع مختلفی از ویروس اچ پی وی وجود دارد، اما به طور کلی آنها به دو دسته کم ریسک و پر ریسک تقسیم می گردند.
برخی از ویروس های اچ پی وی تنها موجب برآمدگی های زگیل مانندی می گردند که بدون علائم و کوچک می باشند و خود به خود از بین می روند . نوعی دیگر از این ویروس ها انواع تهاجمی هستند که برای از بین رفتن آنها به روش های درمانی نیاز هست آنها همچنان می توانند عامل سرطان باشند .

معمولا زگیل های تناسلی چه نواحی در مردان را درگیر می کند ؟

اگر عفونتی در بدن مردان وجود دارد که درمان نمی شود، این احتمال وجود دارد که در یکی از اعضای زیر درگیر زگیل تناسلی باشند:

• آلت تناسلی
  • کیسه بیضه
  • مقعد و گلو

اگرهرگونه علائمی را مشاهده کردید بدون معطلی به پزشک مراجعه کنید.

روند درمان زگیل تناسلی به چه صورت است ؟

تا به امروز درمان قطعی برای این مشکل پیدا نشده است اما یک سری از روش های درمانی وجود دارد که می تواند در مقابله با این زگیل ها مفید باشد .
اگر دچار این مشکل هستید ، هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید ممکن است روش های دارویی یا موضعی را به شما پیشنهاد کند. روش های دیگر درمان ،در صورتی که مشکل با دارو برطرف نشود بررسی خواهند شد.
لازم به ذکر است در مقابله با زگیل های تناسلی که منجر به سرطان می گردند نیز، روش هایی برای درمان وجود دارد اما باید این کار در مراحل اول ابتلا انجام گیرد زیرا تاثیر پذیری بسیار بالاتری خواهد داشت .

آیا ویروس اچ پی وی در مردان می تواند موجب سرطان شود ؟

اچ پی وی به طورکلی از عوامل ایجاد سرطان نمی باشد .اما باعث تغییراتی در سلول های بدن خواهد شد که در نهایت منجر به سرطان می شوند .شایع ترین انواع سرطان در مردان از طریق ویروس اچ پی وی، سرطان آلت تناسلی و مقعد می باشد.

مردان چگونه می توانند از خود در برابر زگیل تناسلی محافظت کنند؟

در حال حاضر تنها راه پیشگیری از این موضوع ،استفاده از واکسن گارداسیل ۹ است ،که کاملا افراد را دربرابر این ویروس ایمن خواهد کرد .البته رعایت نکات بهداشتی به هنگام برقراری رابطه جنسی نیز نکته بسیار مهمی است.