هر آنچه باید در مورد جراحی وازکتومی بدانید:

جراحی وازکتومی نوعی کنترل بارداری در مردان است که انتقال اسپرم به منی را مسدود می کند. این کار با بریدن و مسدود کردن لوله هایی که اسپرم را حمل می کنند انجام می شود. وازکتومی ریسک کمی داشته و معمولاً می توان آن را به صورت سرپایی تحت بی حسی موضعی انجام داد.

قبل از وازکتومی باید مطمئن شوید که در آینده قصد ندارید بچه دار شوید. اگرچه بازگرداندن وازکتومی امکان پذیر است ولی باید به عنوان شکلی از کنترل بارداری دائمی در مردان در نظر گرفته شود.

وازکتومی ، عاملی برای انتقال عفونت های ناشی از روابط جنسی به شمار نمی آید.

جراحی وازکتومی

هدف از انجام وازکتومی چیست؟

• وازکتومی ، یک گزینه بی خطر و موثر برای کنترل بارداری در مردانی می باشند که مطمئن هستند قصد بچه دار شدن در آینده را ندارند.
  • وازکتومی در جلوگیری از بارداری ، تقریباً ۱۰۰ درصد موفق است.
  • وازکتومی یک جراحی سرپایی با ریسک یا عوارض جانبی کم می باشد.
  • هزینه وازکتومی در مقایسه با داروهای کنترل بارداری دراز مدت در زنان ، بسیار کمتر است.
  • وازکتومی به این معنی است که قبل از داشتن روابط جنسی، دیگر نیازی نیست اقداماتی از قبیل استفاده از کاندوم را برای کنترل بارداری انجام دهید.

خطرات عمل وازکتومی چیست؟

یک دغدغه بالقوه در وازکتومی این است که شاید شما بعداً نظرتان درخصوص فرزند دار شدن تغییر کند. هرچند برگرداندن وازکتومی امکان پذیر است ولی هیچ تضمینی برای اثر بخش بودن آن وجود ندارد. جراحی برای برگرداندن وازکتومی ، بسیار پیچیده تر از خود وازکتومی بوده و هزینه آن نیز بیشتر است و در برخی موارد، ثمربخش  نخواهد بود.

اگر شما درد شدید بیضه یا بیماری های بیضه دارید، داوطلب خوبی برای وازکتومی به شمار نمی آیید. در اکثر مردان، وازکتومی عوارض جانبی قابل ملاحظه ای را ایجاد نمی کند و بروز عوارض جدی نیز در آن بسیار نادر است.

جراحی وازکتومی

برخی عوارض جانبی بعد از جراحی وازکتومی عبارتند از:

• خونریزی و ایجاد لخته خون ( هماتوم) در داخل پوست بیضه
  • خون در منی
  • کبودی بیضه
  • عفونت در محل جراحی
  • درد و ناراحتی متوسط

برخی عوارضی که ممکن است بعداً و در اثر عمل وازکتومی اتفاق بیافتد عبارتند از:

1. التهاب ایجاد شده در اثر نشت اسپرم.
  2. درد مزمن، که می تواند در ۱ تا ۲ درصد افرادی که تحت جراحی قرار گرفته اند اتفاق بیافتد.
  3. تشکیل مایعات در بیضه که می تواند باعث درد خفیفی شود که با انزال، شدت می یابد.
  4. بارداری؛ در شرایطی که وازکتومی ، موفقیت آمیز نمی باشد که البته این مورد بسیار نادر است.
  5. یک کیست غیر عادی که به اندازه کوچک در لوله واقع در قسمت فوقانی بیضه، بوجود آمده و اسپرم را جمع کرده و انتقال می دهد.
  6. یک کیسه پر از مایع دراطراف بیضه که باعث تورم در کیسه بیضه می شود.

نکاتی در مورد عمل وازکتومی

بسیاری از مردان نگران این موضوع هستند که وازکتومی باعث بروز مشکلات جدی در آن ها شود ولی این ترس، بی دلیل است.

وازکتومی بر روی عملکرد جنسی ، هیچ تاثیری نمی گذارد. یک وازکتومی، جنسیت و مردانگی را به هیچ عنوان بجز حذف قابلیت پدر شدن، از فرد نمی گیرد. حتی گزارش شده است که مردان بعد از وازکتومی، دارای لذت جنسی بیشتری هستند.

وازکتومی، به طور دائمی به اندام های جنسی شما آسیب نمی زند. خطر آسیب دیدن بیضه، آلت تناسلی و دیگر بخش های سیستم تولید مثل در طول جراحی، وجود ندارد. در موارد بسیار نادر، نرسیدن خون کافی می تواند باعث از بین رفتن بیضه شود ولی در صورت ماهر بودن جراح، بروز چنین آسیبی، غیر ممکن است.

وازکتومی خطر بروز برخی سرطان های خاص را افزایش نمی دهد. اگرچه نگرانی هایی در خصوص ارتباط بین وازکتومی و سرطان بیضه یا پروستات در گذشته وجود داشته است ولی این ارتباط، اثبات نشده است.

وازکتومی خطر بیماری های قلبی را افزایش نمی دهد. مثل مورد مربوط به سرطان، هیچ ارتباطی بین وازکتومی و مشکلات قلبی نیز یافت نشده است .

وازکتومی باعث درد شدید نمی شود. در طول جراحی در اثر کشش، درد جزئی احساس می شود ولی احساس درد شدید، بسیار نادر است. هر چند ممکن است بعد از جراحی اندکی درد داشته باشید ولی در بیشتر مردان، درد جزئی بوده و بعد از چند روز از بین می رود.